Punger ut for komfort bak rattet

Vi lukker øynene og kjøper biler som om renten alltid forblir lav.

Golf er nordmenns favoritt.

Golf er nordmenns favoritt. (Foto: )

DEL

Siden 2011 på mange måter ble et rekordår for bilbransjen, var usikkerheten til å ta og føle på ved inngangen til 2012. Lite tyder på at bilselgerne trenger å stå i suppekø i år heller.

Del på Facebook

Motstrøms

For om personbilsalget ikke økte mer enn 1,2 prosent i mars sammenlignet med samme måned i fjor (pluss 3,0 prosent i årets første kvartal), viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at salget har stabilisert seg 34,5 prosent høyere enn gjennomsnittet for de ti siste årene.

Det sier alt om Kari og Olas manglende frykt for at sentralbanksjef Olsen skal komme og ta dem med det første. Annerledeslandet Norge går igjen motstrøms i et Europa i stagnasjon og med fallende bilsalg.

Nå er det ikke de vanlige bilene som øker mest heller. Nei, Ola og Kari vil ha premium og luksus, og de står gjerne i kø for å sikre seg Volvo, Audi, BMW og Mercedes.

Ingen over

De fire merkene jafset til seg nær en firedel av nybilkjøperne i første kvartal. Aldri har salget av premium/luksusmerker vært høyere enn i år: 26,9 prosent mot 22,4 prosent i fjorårets første kvartal.

Og hvordan gikk det med folkebilmerket Volkswagen, vinneren av det meste de siste årene? Jo, de er nummer to, slått av Toyota som igjen er største personbilmerke.

Men på modelltoppen troner naturligvis VW Golf; ingen over og ingen ved siden gjennom snart 40 år.

Artikkeltags