MERIVA:

MERIVA: : MERIVA: Gir storbilfølelse bak rattet.

Billige og smarte småbiler

Kompakte flerbruksbiler dekker de flestes bilbehov i påsken – og resten av året. Opel Meriva mest praktisk av dem alle.

PRAKTISK TRIO:

PRAKTISK TRIO: : Opel Meriva, Toyota Verso-S og Kia Venga. Målt i forhold til plass konkurrerer de alle fullt ut med kompaktbiler i klassen over. (ALLE FOTO: Øivind Skar)

MERIVA:

MERIVA: : MERIVA: Gir storbilfølelse bak rattet.

VERSO-S:

VERSO-S: : Førermiljø på det jevne.

VENGA:

VENGA: : Bra og godt utstyrt førermiljø.

MERIVA:

MERIVA: : Seter som virkelig er gode å sitte i.

MERIVA:

MERIVA: : Baksete som kan skyves bak og mot hverandre slik at gjøres om fra tre til to sitteplasser.

VERSO-S:

VERSO-S: : Diger vinduspusser à la anleggsmaskin.

Klassen for kompakte og folkelig prisede flerbruksbiler har vokst betydelig det siste året. Ikke minste har de to «eurokoreanerne» Hyundai ix20 og Kia Venga bidratt til økt mangfold.

Del på Facebook

Det forholdsvis lave salget av denne biltypen i Norge overrasker oss. Bilenes praktiske løsninger og gode plass burde strengt tatt appellere til flere. Målt i forhold til plass konkurrerer de alle fullt ut med kompaktbiler i klassen over.

Opel Meriva - best i test

MERIVA: Dyrest, men oppleves som en større og mer komfortabel bil enn den er.

Bakseteløsningen gjorde første generasjon av Opel Meriva til plass- og komfortvinner. Ved å legge ned midtkonsollen og skyve setene bakover og mot hverandre fikk man kongelig beinplass bak.

Denne smarte løsningen har Opel naturligvis videreført i andre generasjon av Meriva. Men mest oppsiktsvekkende er det likevel at Opel har hengslet bakdørene i bakkant – akkurat som på en Rolls-Royce. Løsningen er mer original enn kostbar.

Men hvor smart er den egentlig i hverdagen? Vel, hvis bilen står på en åpen plass gir de bakovervendte dørene ekstra lett atkomst til baksetet. Men det samme er ikke nødvendigvis tilfelle om bilen står trangt parkert.

Kanskje det er årsaken til at Opel ikke viderefører løsningen på neste versjon av den større Zafira? Den dyrere og tyngre skyvedørsløsningen, som Ford velger på neste års B-Max, er nok uansett den optimale for praktisk anlagte mennesker.

SELVMORDSDØRER: Bladet BILs bilekspert Trygve Bæra og journalist Jappe Eriksson vurderer Merivas spesielle dørløsning

Likevel er Meriva testteamets klare favoritt, fordi den føles som en mer komfortabel og større bil enn den faktisk er.

Dessuten kan Opel, som eneste i klassen, levere Meriva med oppvarmet ratt, samt fantastiske sportsseter med sittepute som kan forlenges. Setene er verdt hver eneste av de 3900 ekstra kronene.

Testbilen var også utstyrt med lys som dreier med rattet og lyser opp svingene. 1,3 liter/95 hk diesel kan oppleves litt snaut på en såpass tung bil som Meriva.

Toyota Verso-S - Sikkert valg

VERSO-S: Oppleves litt gammel, men prises gunstig.

Litt enkelt forklart er dette Toyotas nye seniorbil. Verso-S har eksistert i Japan under navnet Ractis i mange år, og virker derfor litt gammeldags og spinkel. Førersetet er ikke på nivå med Meriva. Utstyrsnivået er ikke spesielt omfattende om valget ikke faller på toppmodellen.

Mye hardplast trekker også ned inntrykket. Men bilen kjører bra, leveres med automatgir (CVT) i kombinasjon med bensinmotor og har bagasjerom i to nivåer. Den veier dessuten 180 kilo mindre enn Meriva. Det bidro til at Verso-S var den eneste i testen med faktisk forbruk under halvliteren på mila.

To elementer trekker ned: Bakruta støvsuger veien for skitt i dårlig vær og hovedlyktene (som ikke har spyler) tilgrises på kort tid. Bilens start/stopp-automatikk for å redusere forbruket virker ikke i norsk vinterkulde og er derfor ute av drift halve året.

VERSO-S: Skitner til bakruten på sekunder.

Men bilens aggressive pris, dens gode bakseteplass og merkets gode rykte kan gjøre Verso-S til en klassevinner, og verdig erstatter for utgåtte og populære Yaris Verso. 1,4 liter/90 hk diesel passer greit til bilen.

Kia Venga - Best på garanti

VENGA: Praktisk bil, men det slår i understellet.

Klassens best garanterte bil med hele syv år/150.000 km. Godt designet og godt utstyrt burde Venga, som er halvbroren til Hyundai ix20, kunne klare seg greit. Høy sittestilling og gode seter trekker opp, likeledes bagasjeromsgulv som kan reguleres i to høyder.

Heller ikke på Venga virker stopp/start-automatikken om vinteren, og bilen har dessuten det høyeste avviket mellom faktisk og oppgitt forbruk i vår test.

Men Vengas aller største problem er det høye støynivået inne i bilen, samt at den hopper og spretter og slår i understellet på dårlig vei.

 

På forsiden nå

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.