ENTUSIAST

ENTUSIAST: Bellonas Frederic Hauge har frontet elbil i et par tiår. (Alle foto: Øivind Skar)

Dette er Teslas nye superbil

Produsenten har for alvor koblet seg til det norske strømnettet.

Flere Kjør-saker

NORGE

NORGE: Tesla har etablert showroom og verksted i Oslo.

STORT

STORT: Teslas lokaler i Norge er de største i Europa.

FORAN

FORAN: Fordi batteriene befinner seg midt i bilen, er det god plass til bagasje også foran.

EKSTRASETER

EKSTRASETER: I bagasjerommet er det plass til to ekstra bakovervendte barneseter.

En ny, familievennlig elbil – Model S – med spreke prestasjoner og en rekkevidde på opptil 480 kilometer mellom hver landing, var trekkplasteret da showrommet åpnet.

Del på Facebook

Miljøkjempe

Blant de første i køen av nysgjerrige var elbilentusiast Frederic Hauge fra Bellona.

– Det er helt avgjørende med forutsigbare rammebetingelser for elbiler. At politikerne står ved sine løfter og at insentivene til elbilene videreføres til 2020 – eller til det er 100.000 av dem på veiene.

Lenge før noen for alvor tenkte på å skaffe seg en elbil, startet Hauge kampen for elbilen, som et viktig element for renere byluft og generelt lavere utslipp av klimagasser.

Norge lyser opp

Vi vet alle hvordan det har gått. Mye takket være press fra miljøorganisasjonene er Norge blitt et foregangsland for elektriske biler. Antallet elbiler på norske veier nærmer seg raskt 5000. Derfor ser bilindustrien til Norge når det snakkes om nullutslipp og elektrisk mobilitet.

Dette er naturlig nok bakteppet for at Tesla, som første og fremst er kjent for sine superraske sportsbiler bygd på teknikk fra britiske Lotus, nå etablerer seg i Norge.

Siden Bellonas Frederic Hauge satte seg inn i Teslas byggenummer ti, og rullet ut på det norske veinettet i 2009, har i overkant av 70 nordmenn skaffet seg toseteren som kjører fra det meste på veien. Norge er blant de landene som virkelig lyser opp på Teslas salgskart.

Blant gjestene under åpningen av det nye showrommet var Oslo-ordfører Fabian Stang, USAs ambassadør Barry B. White, artist Morten Harket og altså Frederic Hauge.

Familiebil i 2013

Det skal være gøy å kjøre utslippsfritt har Hauge sagt så ofte at langt flere enn han selv nå tror på det. I siste Zero-rally dominerte Tesla fullstendig.

Men om Tesla har bygd seg opp, og gjort merkevaren kjent gjennom en forholdsvis sær sportsbil, ligger fremtiden i familiebiler med stor rekkevidde til akseptable priser.

– Vi vil starte leveringen av Tesla Model S tidlig i 2013, sier Kjell-Arne Wold.

Wold får ansvaret for butikken i Norge, og bekrefter at det på verdensbasis er forhåndsbestilt over 8000 eksemplarer av Modell S. 400 nordmenn har allerede betalt inn depositum for å sikre seg femseteren (som kan få plass til syv hvis du bestiller med to bakovervendte barneseter i bagasjerommet). Og det selv om prisen i Norge slett ikke er klar.

Et estimat på rundt 500.000 kroner for en godt utstyrt bil er tydeligvis nok for kundene.

– Dekker behovet

Finansmannen Christian Ringnes står og tripper ved siden av Frederic Hauge:

– Dette er en «må ha»- bil, den dekker jo behovet.

For Wold er det viktig å presisere at med Model S løfter Tesla elbilen opp fra å være familiens bil nummer to eller tre, til å bli hovedbilen. Naturligvis henger dette sammen med plass og rekkevidde. Model S kommer med tre rekkevidder: 255 km, 370 km og 480 km mellom hver lading.

For de fleste vil det være tilstrekkelig for å jage rekkeviddespøkelset på dør.

 

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.