RENT MED DAMP: Joakim Larsen, daglig leder i Kepler, gleder seg over sin nye satsing på steam i bilpleie. (Foto: Claudio Mariconda)

Faser ut løsemidler

Blir det bedre bilpleie med en brøkdel av vannet og uten en dråpe med skadelig kjemi og løsemidler?
Claudio Mariconda
Publisert 02.07.2012 kl 12:40 Oppdatert 02.07.2012 kl 13:54

Tips en venn på e-post:

www.sb.no Se alle biler



FJERNER LUKT: Damp rett i ventilasjonen renser også bakteriene.

Investeringer og oppgraderinger betaler seg. Kepler AS på Sem opplever en ny vår med fulle timelister. Kjemiske produkter koster nesten ti ganger mer i måneden enn steam, altså damp med høyt trykk. Arbeidet går raskt og resultatet blir bedre.

– I stedet for tradisjonell såpe og vann. Ser du at jeg nesten ikke blir våt av dampen? Mindre vann og ingen såpe, stråler daglig leder Joakim Larsen.

Stort i utlandet

I andre land er det mer utbredt med denne metoden. Hoteller, næringsmiddelindustrien og helseintitusjoner bruker dette. Her i Norge er det fortsatt ikke så vanlig.

– Det blir faktisk renere enn med såpe. Omtrent fire liter vann per bil. Det kommer ut med 160°C, så den tar bakteriene også, sier Larsen.

Larsen bruker steameren til å demonstrere på en skitten felg. Han steamer rolig og følger umiddelbart med en mikrofiberklut etter.

– Vanligvis bruker vi syre for å rense felg. Du ser det blir helt rent nesten umiddelbart. Dette er nok fremtiden, mener han.

Miljøvennlig bilpleie

Til rengjøring av en bil bruker man vanligvis 1,5 liter med midler som avfetting, felgrens (syre), alkaliske såper og tjærefjerner ved polering. Så er det et tonn med vann på høytrykk. Det er ikke miljøvennlig.

– Målet er å kjøre helt økologisk, uten bruk av kjemi. Da må vi ha tre-fire maskiner på hvert sted. Det er bra for oss som puster inn disse løsemidlene også, sier Larsen.

Motor og dørkarmer

Steameren er skånsom mot lakk, ideell til krinker og kroker, som i dørkarmene og i motorrommet. Pass på å følge opp med mikrofiberklutt rett etter steameren, så får du et rent og tørt resultat.

– Super til motorvask. Også fordi den bruker så lite vann, noe som gir mindre tull med motorene.

Stoffseter blir etterlatt nesten tørre. Konstruksjonen suger opp returvannet i selve damphodet. Larsen peker på det gjennomsiktige damphodet, der vann og damp kanaliseres tilbake til maskinen.

– Se, jeg blir ikke våt. Her kan du se vannet blir sugd opp igjen. Det er så vidt det er fuktig.

Alle tjener på dette

Larsen ser ikke noe poeng å holde kunnskapen for seg selv.

– Alle tjener på det uansett. Dette er fremtiden. Vi kjøper ikke inn mer kjemi så snart vi har utstyr nok og alle er lært opp. Det går bare fire liter vann på en hel bil, innvendig og utvendig. Joakim Larsen flirer av sin egen entusiasme.

– Det er nesten som TV-Shop. Kan brukes til alt. Til og med ugress i hagen. Det er ikke tull, humrer han. Ugresset dør av varmen.

Umiddelbar gevinst

Maskinen koster 75.000 kroner, men så spares det kjemi for 10.000 kroner i måneden.

– Dette betaler seg fra dag en selv om du velger å lease maskinen fra Bilpleiegruppen. Vi skal få to slanger til hver maskin. Det finnes også en såpepålegger til steameren. Den er kun til ekstreme tilfeller. Ytterst sjelden nødvendig, konstaterer daglig leder.