TØFFING:

TØFFING: Toyota GT86 er en ordentlig sportsbil med masse kjøreglede. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

Kjøreglede på japansk

Bakhjulstrekk, boksermotor og en av sportsbil-verdenenes laveste tyngdepunkter. Toyota GT86 er herlig kjøreglede med japansk driftssikkerhet.

FREKK HEKK:

FREKK HEKK: To digre eksospotter understreker at GT86 ikke er noen sinke. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

RØDE SØMMER:

RØDE SØMMER: Du sitter lavt, men godt i skinninteriøret, som har kraftige røde sømmer. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

BOKSER-LOGO:

BOKSER-LOGO: GT86 har fått sin egen logo, med liggende stempler ut fra 86-tallet. Boksermotorer har liggende stempler som slår i hver sin retning. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

Denne uka har vært på sin første Vestfold-visitt, med visning hos Toyota-forhandlerne i Tønsberg og Sandefjord. Siklende bilentusiaster har latt seg begeistre.

Det er noen år siden sportslige modeller fra Toyota sto i nybil-avdelingen, så som Celica og MR2. Med GT86 tar Toyota steget tilbake til det sportslige. Men GT86 er mye mer sportsbil enn de gamle modellene.

Linjeføringen skal være inspirert av 60-tallsklassikeren 2000GT, som ble laget i noen få hundre eksemplarer, og som også var med i en av James Bond-filmene. Den tekniske plattformen for GT86 er utviklet sammen med Subaru.

Det betyr boksermotor under panseret, mens girkasse og resten av drivlinjen er fra Toyota. Motoren yter 200 hestekrefter, og gir en aksellerasjon fra null til 100 på 7,6 sekunder. Vi har ikke hatt gleden av å kjøre bilen ennå. Men de som har gjort det, forteller om kjøreglede til tusen.

Lavt tyngdepunkt, et ordentlig sportslig oppsett og bakhjulstrekk gir flotte og sportslige kjøreegenskaper. En turtallsvillig motor med ordentlig snerrelyd forsterker kjøregleden.

Eksteriørmessig vekker den avgjort oppsikt. Særlig hekken oser sportsbil, med to digre eksosrør. Interiøret er også gjennomført, med sort skinn og røde sømmer. Du sitter lavt, men godt, og et par ikke alt for store barn har plass i baksetet.

To mennesker får med seg feriebagasjen, mens med fire om bord er det fortsatt plass til noen bager under bagasjelokket, som skjuler 243 liters plass for pikkpakket.

Prisen ligger like over 450.000 kroner, og du kan velge om du vil ha manuelt- eller automatgir. Ellers er utstyrsnivået standardisert. Fordi automaten er litt snillere med CO2-utslippet, er prisen for automat eller manuell girkasse den samme.

Nettstedet BilNorge.no har kjørt bilen, og mener den representerer mest moro for pengene i dagens bilmarked.

 

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.