DUELL

DUELL: Toyota Avensis slår bestselgeren VW Passat – men bare så vidt. (Alle foto: Øivind Skar)

Råjevn familieduell

En oppfrisket Toyota Avensis slår VW Passat på målstreken.

Sb.no på Facebook

AVENSIS

AVENSIS: Små kosmetiske endringer etter faceliften, men teknikken er forbedret.

PASSAT

PASSAT: Runder 40 år i 2013.

AVENSIS

AVENSIS: Bedre opplevd kvalitet enn tidligere.

PASSAT

PASSAT: Nøkternt interiør.

PASSAT

PASSAT: Bakseteryggene legges ned med et håndgrep.

PASSAT

PASSAT: Smart å oppbevare varseltrekanten i dørtrekket i bakluka.

Dette er duellen mellom de to mest kjøpte familiestasjonsvognene det siste året. Og det ble ikke uventet jevnt når poengene skulle summeres. Det er minimalt som skiller de to bilene. Hadde Passat hatt litt større motor eller noe mer omfattende standardutstyr, ville den vunnet.

Toyota Avensis leveres nå i oppgradert versjon, og også VW Passat gjennomgikk nylig en midtlivsoppdatering.

Begge er trygge og gode biler både på vinter- og sommerføre. De er ikke blant de aller største stasjonsvognene i klassen, men de er store nok for de flestes behov. I tillegg er begge langt mer komfortable enn sportslige.

Del på Facebook

Toyota Avensis

Toyota har gjort med Avensis som VW gjorde med Passat og Ford med Mondeo: De synlige endringene nesten umulig å oppdage, men teknikken endret til det bedre. Fornyet Avensis kjører og styrer vesentlig bedre enn forgjengeren. Så godt som alt vi kritiserte ved forrige modell, er blitt bedre. Den innvendige kvaliteten oppleves som langt bedre, fordi hard plast er byttet ut med et mykt og mer innbydende plastmateriale.

Avensis har berøringsskjerm hvorfra mange viktige funksjoner styres. Berøringsskjerm er fint i sofaen, men tar oppmerksomhet bort fra kjøringen ute i trafikken. Vi er ganske sikre på at Toyota utstyrer neste Avensis med mus à la Audi og BMW.

Avensis kan leveres med pre-crash system, men dessverre ikke som standard i alle modeller. Her har Toyota en jobb å gjøre for å gjøre Avensis til et enda tryggere familiebilalternativ.

VW Passat

Virkelig en gammel traver med opprinnelse fra 1973. Ingen andre nålevende europeiske bilmodeller har like lang fartstid bak seg.

Passat er bestselger både som firmabil, privatbil og dieselbil, og framstår som konsekvens av det som selve målestokken i klassen. Og Passat har fortsatt mange kvaliteter, ikke minst den god sittestillingen og at det er så lett å finne seg til rette bak rattet.

Men at biler på dette nivået ikke har navigasjon som standard utstyr, er over vår fatteevne så lenge bilen allerede har skjerm. Berøringsskjermen fungerer med en blanding av berøring og knappetrykk på rattet, for det meste uten å ta hendene fra rattet. Det er bra.

Ei heller Passat har pre-crash i noen standardpakke. Det kommer sikkert med neste Passat, siden VW allerede har innført det på halvparten så kostbare Up. Spareteknologi reduserer tilhengervekten du kan trekke med 600 kg til 1400 kg. Det kan være i minste laget for noen. Passat er et trygt valg.

 
()

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.