Vil ha 400.000 elbiler i 2020

Av

Det er nå over 100.000 elbiler her til lands. Det er ikke nok om Norge skal nå sine klimamål, ifølge Elbilforeningen.

FORTSETTE MED GODENE: For at klimamålene skal nås, mener Christina Bu i Elbilforeningen at dagens elbilfordeler må beholdes.

FORTSETTE MED GODENE: For at klimamålene skal nås, mener Christina Bu i Elbilforeningen at dagens elbilfordeler må beholdes. (Foto: )

DEL

Få SB+ i 5 uker for bare 5 kroner!

Nylig ble elbil nummer 100.000 registrert i Norge, halvannet år etter at 50.000 ble passert. På en markering av milepælen sa generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening at de i 2012 hadde som mål at 100.000 elbiler skulle passeres innen 2020.

– Nå bør elbilmarkedet være på 400.000 i 2020 hvis vi skal være i nærheten av å kunne nå Norges ambisiøse klimapolitikk. Da må dagens elbilpolitikk videreføres og til og med styrkes på enkelte områder, sa Bu.

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå er det i dag drøyt 2,6 millioner personbiler i Norge, og i år har rundt 15 prosent av alle registrerte personbiler vært elektriske, en liten nedgang fra i fjor. 

Lokale utfordringer

I en fersk undersøkelse gjort av Elbilforeningen sier 15 prosent at de helt klart kan tenke seg å kjøpe en elbil innen to år. Bu mener at dette er et signal om at det er viktig å videreføre en sterk elbilpolitikk, både nasjonalt og lokalt.

– Særlig er det knyttet usikkerhet til elbilfordeler på lokalt nivå, som fritak for bompenger og parkeringsavgift. Her må lokalpolitikere si tydelig ifra at de ønsker nullutslipp velkommen ved å videreføre elbilfordelene en periode til, sa Bu.

Arrangementet var lagt til Munch-museet i Oslo, der en rekke av bilmodellene som har bidratt til at det nå er 100.000 elbiler på norske veier, ble vist fram. Fra «ur-elbilen» Buddy, som det ble solgt 800 av i Norge, til dagens bestselgere. Den det er flest av, er Nissan Leaf, som er solgt i 27.115 eksemplarer, fulgt av Volkswagen e-Golf med 15.992 og Tesla Model S med 11.615.

NYTT OG GAMMELT: Elbilen Buddy ble laget på Økern i Oslo fram til 2011. I forgrunnen dagens bestselgere Tesla Model S og Volkswagen e-Golf.

NYTT OG GAMMELT: Elbilen Buddy ble laget på Økern i Oslo fram til 2011. I forgrunnen dagens bestselgere Tesla Model S og Volkswagen e-Golf. (Foto: )

Bedre rekkevidde

Etter en nedgang i elbilsalget i år, sammenlignet med 2015, er det mange som forventer en vekst neste år fordi mange av elbilene nettopp har fått, eller snart får, oppgraderte batteripakker og dermed bedre rekkevidde. Dette gjelder BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf. I tillegg kommer det en helt ny elbil som det er knyttet svært store forventninger til, Opel Ampera-e.

Den lanseres neste år, og den norske importøren skal allerede ha skrevet over 2000 kontrakter på bilen før det var klart hva den kom til å koste. Det viser det seg at den vil bli priset lavere enn først antatt. Kontraktene ble skrevet på en antatt pris på 330.000 kroner, men importøren kan nå fortelle at startprisen blir på 290.000 kroner.

– Forhåndssalget av Ampera-e startet uvanlig tidlig, nesten ett år før lansering. Vi forstår at mange har ventet utålmodig, og gleder oss stort over den fantastiske mottakelsen bilen har fått. Vi bestemte oss tidlig for å organisere en nasjonal bestillingsliste for å sørge for at kundene får bilen i den rekkefølgen de har bestilt, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, i en pressemelding.

STORE FORVENTNINGER: Opel Ampera-e kommer til Norge om et halvt år. Startprisen er 290.000 kroner og rekkevidden skal være 50 mil. Den ble nylig vist fram i Oslo for første gang.

STORE FORVENTNINGER: Opel Ampera-e kommer til Norge om et halvt år. Startprisen er 290.000 kroner og rekkevidden skal være 50 mil. Den ble nylig vist fram i Oslo for første gang. (Foto: )

Milepæl – ikke et mål

Det er også klart at norske kunder er de aller første som få bilen, i juni 2017.

– Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil, kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Jessen.

Ampera-e kommer med en batteripakke på 60 kWh, som skal gi bilen en rekkevidde på 50 mil. Noe som kun langt dyrere Tesla-modeller er i stand til i dag.

– Vi har vært klar over at produksjonsvolumet fra start ville være begrenset. Derfor har vi valgt å introdusere Ampera-e i land der infrastrukturen for elbil allerede er på plass, eller land som har vist et klart ønske om å bli ledende på elektrisk mobilitet. Det betyr at vi vil introdusere bilen i Norge først, sier Peter Christian Küspert, visepresident for salg og servicemarked i Opel Group.

Mot slutten av neste år er det også ventet at Tesla kommer med sin Model 3, som er antatt å få en startpris i samme landskap som Ampera-e. 

– Rekkeviddeangst er et ord man snart kan ta ut av ordboken, men 100.000 elbiler er milepæl, ikke et mål, sa Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i Zero, under markeringen ved Munchmuseet.

100.000: Christina Bu i Elbilforeningen og  Kåre Gunnar Fløystad i Zero markerer at det nå er 100.000 elbiler på norske veier.

100.000: Christina Bu i Elbilforeningen og Kåre Gunnar Fløystad i Zero markerer at det nå er 100.000 elbiler på norske veier. (Foto: )

Artikkeltags