Skuespillet «Når mamma blir monster» tar opp temaet skilsmisse og hvordan det preger barn og voksne som er involvert. Dag Håvard Engebråten (t.v.) er monsterpappa, Kathrine Frost Andersen spiller monstermor og Hans Norman Røyne (i midten) er sønnen deres. Foto: Olaf Akselsen

Her shoppes det scenekunst

På tre døgn er det framført utallige skuespill og forestillinger i Sandefjord.
Kristin Bjørntvedt
Publisert 13.04.2012 kl 20:20 Oppdatert 13.04.2012 kl 20:22

Tips en venn på e-post:


Hilde Fiskum fra Teater Ibsen var på utkikk etter et teaterstykke for de aller yngste barna under Markedet for scenekunst. Foto: Olaf Akselsen

Markedet for scenekunst har inntatt byen for 17. året på rad. Det betyr at skuespillere har jobbet iherdig med å prestere overfor potensielle «kulturkjøpere» fra hele Norge.

Best besøkstall i år

– Dette er et bransjetreff som er en viktig arena for mange. Det er høy kvalitet på det som presenteres, og folk kommer for å shoppe scenekunst, sier Gunn Strand Eliassen, prosjektleder i Markedet for scenekunst.
Hun forteller at det er ganske mange som søker om å få presentere sine teaterstykker under markedet. I år virker det også som oppmerksomheten for scenekunstmarkedet har blitt større.
– Vi har aldri hatt så mange representanter på plass som i år. 15 av 19 fylkeskommuner er representert, sier Strand Eliassen stolt.

Monsterteater om brudd

Siden Markedet for scenekunst varer i tre dager, ble det vist forestillinger og teater for én aldersgrupper hver dag.
Fredag var satt av til de aller yngste. Det første skuespillet som ble vist var Teater Spillbrikkenes «Når mamma blir et monster»: Et realistisk stykke som handler om en gutts opplevelse av mamma og pappas skilsmisse.
– Teaterstykket tar opp et alvorlig tema, og det blir behandlet på en ypperlig måte, skryter Hilde Fiskum, salgs- og informasjonsleder ved Teater Ibsen.
– Å tørre å ta tak i et samlivsbrudd på denne måten er viktig. Det kan føre til at barn kan takle dette alvorlige temaet på en god måte. Særlig hvis det gis mulighet til å snakke om teamet og jobbe pedagogisk med det etter å ha sett forestillingen.

Populær monstermamma

Fiskum var én av mange tilskuere som lo høyt da den stygge og slappe monstermammaen entret scenen med horn i hodet og tennene på tørk. Mammaen ulte og sutret, slik monstre gjør, fordi hun var lei seg.
– Gjennom dette skuespillet får man fram mange følelser og får litt hjelp til å snakke om de vanskelige spørsmålene om samlivsbrudd, sier hun.
Fiskum var på utkikk etter et teater for barnehagebarn. «Når mamma blir et monster» passet ikke hennes målgruppe.
– Men hadde jeg trengt et skuespill til litt eldre barn, hadde dette vært midt i blinken, fastslår hun.