Fartshumpene i Sandefjord er store og utdaterte. De er til heft både for sjåfører, passasjerer og materiell. Et alternativ kan være kollektiv-vennlige fartshumper, slik de har i Larvik og Tønsberg. Foto: Atle Møller

– Bussjåførene blir ryggskadet av fartshumpene

Bussjåfører mener de får skader av å kjøre rundt i Sandefjord – fordi det er mange fartshumper i byen.

Sb.no på Facebook

– Sandefjord er det stedet i Vestfold med flest fartshumper. Det er helt ekstremt, sier tillitsvalgt i transportørselskapet Nobina i Vestfold, Olav Nergård.

Han mener bussjåførene tar skade av all humpingen.

Facebook-knapp kommer her

– Mange får muskelplager og ryggskader. Fartshumpene gir stor belastningsskade. Jeg får tilbakemeldinger på at folk har mye vondt, sier Nergård.

Vil måle kroppsvibrasjoner

Fylkestingsrepresentant og medlem av Hovedutvalg for Samferdsel, areal og miljø, Tom Strømstad Olsen (Ap), vil ta opp problemstillingen i utvalgets møte tirsdag 17. april.

– Vi krever at fylkeskommunen snarlig foretar en måling av arbeidsmiljøet i busselskapene når det gjelder mekaniske vibrasjoner på kroppen, både for sjåførene og busspassasjerene, sier Tom Strømstad Olsen.'

Det er helt ekstremt

Han peker på at fartshumpene fører til uforholdsmessig stor skade og slitasje for bussjåførene. Olsen etterlyser alternative fartsregulerende tiltak.

– Vår påstand er dessuten at fartshumper er skadelige for myke trafikanter både i og utenfor bussen. Flere passasjerer kvier seg for å ta bussen fordi de føler seg halvt ristet i stykker før de kommer fram, sier Olsen.

Ønsker vennlige humper

Driftssjef i Nobina, Glenn Rudi Baann, sier at fartshumpene i Sandefjord er gammeldagse og store.

– I Tønsberg og Larvik har man kollektivvennlige fartshumper som ligger som en pute i veien, slik at bilene må bremse opp og kjøre over, mens bussene er brede nok til å passere, sier Baann.

Flere passasjerer kvier seg for å ta bussen fordi de føler seg halvt ristet i stykker før de kommer fram

Både han og Nergård støtter Olsens forslag fullt ut.

– Også Sandefjord burde klare å få på plass kollektivvennlige fartshumper, sier Nergård.

 

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.