Denne gutten på barnehjemmet NURU i Nairobi, ble sjeleglad for sin nye, røde sykkel. Svein B. Johansen synes opplevelsen av å dele ut tohjulingene var enorm, for det var så mange smil å se. Foto: Geir Huus

Endelig kom syklene fram

De innsamlede tohjulingene fra Sandefjord har fått nye eiere i Kenya.

Sb.no på Facebook

Rune Steinsvik (t.h.) og Svein B. Johansen arrangerte Nairobis versjon av Sandefjord Grand Prix ute på et jorde. Foto: Geir Huus

Prosjektet Sykler for Afrika, i regi Sandefjord Sykleklubb og Svein B. Johansen, er i mål med første leveranse. Påskeaften ankom containeren med 220 sykler endestasjonen i Nairobi. Johansen og leder i Sandefjord Sykleklubb, Rune Steinsvik, kom nylig tilbake fra Kenya.

Facebook-knapp kommer her
– Verdien av syklene er så effektiv og slagkraftig. Alle som har gitt bort en sykkel, har vært med på å forandre livet til en person, ja i mange tilfeller til en hel familie, sier Steinsvik.

Fembarnsfaren Francis er ett eksempel. Før han fikk sykkel, brukte han 40 prosent av inntektene på transport. Det slipper han nå.

– Dette er en fantastisk måte å drive humanitært arbeid på, sier Steinsvik.

Hjelp til selvhjelp

Sykkelen er et verktøy som gjør hverdagen enklere. Den frigjør timer i transporttid, tid som kan brukes til å jobbe mer og ta seg av familien.

Alle var utrolig takknemlige.

Et besøk på barnehjemmet NURU var én av de sterkeste opplevelsene for Steinsvik og Johansen. Der bor drøye 100 barn, og de fleste er hentet inn fra gata.

– Det var det så mye smil og glede som jeg tror ingen av oss vil se igjen før eller siden, stråler Steinsvik.

Han arrangerte et sykkelritt på et beiteområde, og barna viste stor innsats.

– Det var en artig og gjørmete seanse. Vi overrakte gul ledertrøye, spurttrøye og den hvite ungdomstrøya. De yngste som fikk sykler var bare to-tre år gamle, og alle var utrolig takknemlige, sier Steinsvik.

– Et hav av fluer og fiskeskrotter

Sykler for Afrika vil hjelpe en mann ved navn Peterlis til å starte sykkelutleie i Nairobi. Peterlis har selv mange ideer til hvordan virksomheten skal se ut. Også barna hans fikk sykler denne gangen.

Folk satt langs jernbanesporene og solgte skrap.

– Å være ute i slummen, var en utrolig sterk opplevelse. Samfunnet fungerte, med hoteller, kafeer, butikker og mobilutsalg med hungamle mobiltelefoner - alt i blikkskur. Å spise kjøtt fra utsalget ville være galskap. Det var et hav av fluer og fiskeskrotter. Folk satt langs jernbanesporene og solgte skrap, forklarer Steinsvik.

LES OGSÅ: 300 sykler til Kenya

I Kiberaslummen bor én million mennesker, på samme areal som Stavern. Det er beregnet at 250.000 av disse er HIV-smittet.

Om kvelden satt de med gjørme og skitt til knærne. Det er regntid i Afrika.

Lager dokumentar til TV2

En fotograf fra produksjonsselskapet Dunderfilm var med på reisen. Han skal lage en minidokumentar i fem episoder, «Sykkelmisjonærene», som skal sendes på TV2 i forbindelse med Tour de France i sommer.

At vi blir nasjonalt kjent og kanskje også internasjonalt kjent, kan åpne nye dører.

Episodene skal siden sendes som en hel dokumentar.
– Svein er en voksen mann som jeg ikke helt tror vet hva han bega seg ut på i starten. Det fascinerte oss. Dette er nesten et mann til mann-prosjekt, og et prosjekt som er veldig personlig for Svein. Det er ærlig og ekte, og det synes veldig godt, sier fotograf Finn-Erik Rognan.

Dersom dokumentaren blir kjøpt opp av Tour de France-produksjonsselskapet ASO, kan det få enorme ringvirkninger for innsamlingsaksjonen.

– At vi blir nasjonalt kjent og kanskje også internasjonalt kjent, kan åpne nye dører, sier Steinsvik.

Et humanitært stunt

Han har gått fra å ha en nøktern motivasjon i prosjektet, til å bli 100 prosent overbevist og entusiastisk.

– Dette er et humanitært stunt, langt utenfor kjernevirksomheten til en sykkelklubb. Men dette må vi fortsette med, slår Steinsvik fast.

Når finansieringen er lagt, evner vi å transportere mange containere.

Svein B. Johansen har tro på at en videreføring av prosjektet vil gå enda bedre enn første runde. For det så i en periode ut til at syklene ikke ville komme fram. Det leser du om her:  Svein skulle dele ut sykler i Kenya, men noe viktig manglet ...

– Min første tur til Kenya var faktisk ikke helt bortkastet. Det var fint å bli litt kjent i området før syklene ankom. Det gjorde utdelingen enklere, sier Johansen.

Vil utvide til flere land

– Finansieringen er avgjørende. Frakt av en diger container koster mer enn 50.000 kroner. Man må ha et godt mottaksapparat både i Sandefjord og i Afrika, og gode hjelpere som støtter frakten, sier Steinsvik.

De ser for seg å utvide til Tanzania og Sør-Afrika, og er i prat med flere kontakter og mulige større sponsorer, som DHL og Carl C. Fon.

– Det ser lovende ut. Når finansieringen er lagt, evner vi å transportere mange containere. Vi kan sikkert fylle 20 containere til bare i Sandefjord, sier Steinsvik.

 

På forsiden nå

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.