Illustrasjonen viser hvordan MS Bergensfjord vil se ut etter ombygging. Fjord Line ønsker skipet til Sandefjord Havn. Illustrasjon (Illustrasjon: Fjord Line)

Fjord Line pusser opp ferja før den kommer til Sandefjord

Mens Color Line bytter ut Strømstad-ferja, vil også Fjord Line ruste opp sin «Bergensfjord» for den samme ruta.

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal. Foto: Fjord Line/Styrk Fjaertoft Trondsen (Foto: Fjord Line/Styrk Fjaertoft Trondsen)

(Foto: Privat)

Fjord Line

  • Startet i 1993.
  • 245 ansatte.
  • Ruter mellom: Bergen/Stavanger–Hirtshals, Kristiansand–Hirtshals og Langesund–Hirtshals.
  • Ønsker å seile Sandefjord -Strømstad fra 2013.

Sb.no på Facebook

Det varsler Fjord Line ved administrerende direktør Ingvald Fardal. «Bergensfjord» bygges om før den eventuelt settes inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad fra 2013.

Facebook-knapp kommer her

Color Line bygger nytt skip til én milliard kroner som erstatning for MS «Bohus», som skal ligge klar sommeren 2014. Investeringen bruker Color Line som et viktig argument for å sikre satsingen i Sandefjord.

Til bystyret

24. mai avgjør Sandefjord bystyre om Fjord Line får tilgang til å seile fra Sandefjord på ønskede tider, klokken 9 og 16.

Rådmannen innstiller på at Fjord Line ikke får legge til i Sandefjord på disse tidene. Han viser til hensyn som er avtalt i Havneloven.

LES OGSÅ: Color Line vil være alene i Sandefjord

Den nye interessenten må, ifølge loven, ikke være til «urimelig fortrengsel» for andre som er sikret rett til bruk av havnen, slik Color Line er.

Fjord Line mener på sin side at Sandefjord Havn er pliktig til å ta imot «Bergensfjord», etter bestemmelse som er avtalt i Konkurranseloven.

LES OGSÅ: Kommunen tjener 10-12 mill. i året på ferjene

2011 ble et krevende år

Color Line har lagt bak seg et krevende år, med utfordrende, internasjonale markeder og fortsatt uro i Europa.

Rekordmange kanselleringer og det Color Line kaller unormalt mye dårlig vær, førte til store ekstrakostnader. Særlig ble ferjene mellom Sandefjord og Strømstad ofte kansellert på grunn av vind, fire ganger oftere enn i et normalår.

Color Line melder om stabile passasjertall og solid drift i 2011, med 4,1 millioner reisende og en omsetning på 4,6 milliarder kroner, en liten økning fra året før.

LES OGSÅ: Familie føler seg lurt av Color Line

 

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.