Lesertallene ble lagt fram på Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) årskonferanse onsdag. (Tone Merethe Ude)

Flere leser SB og sb.no

Både papirutgaven og nettutgaven til Sandefjords Blad har fått 1.000 nye lesere på ett år.
Foto: Tone Merethe Ude
Publisert 20.09.2012 kl 12:22 Oppdatert 19.09.2012 kl 13:15

Tips en venn på e-post:



Det viser ferske, offisielle lesertall som onsdag ble lagt fram i Oslo under årskonferansen til Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Der ble publikumsoppslutningen om alle landets mediehus offentliggjort. Lesertallene til Sandefjords Blad er 36.000 daglige papirlesere og 21.000 daglige nettbrukere. Det er 1.000 flere lesere på begge plattformer enn for ett år siden.

– Vi skal være godt fornøyd med print, men skulle gjerne hatt bedre økning på nett, sier SBs ansvarlige redaktør/direktør Jan Roaldset.

LES OGSÅ: Under fullt navn

– Må tilpasse innholdet

Han sier at økningen viser at behovet for å vite hva som skjer der sandefjordinger bor, er veldig stort, og at avisa alt i alt gjør en god jobb for brukerne.

Vi må likevel i større grad enn i dag tilpasse innholdet til målgrupper og brukernes livsfase og modus, slik at innholdet oppleves som interessant og relevant, sier Roaldset.

Stor økning hos Tønsbergs Blad

I Vestfold er det nok Tønsbergs Blad som har mest grunn til å juble: Papirleserne har økt fra 70.000 til 74.000 på ett år, og tb.nos lesere med 5.000 til 43.000.

Østlands-Posten opplever 1.000 færre papirlesere på ett år (nå 34.000) men øker med 2.000 på nett til 19.000.

Gjengangeren i Horten har klart å øke de daglige papirleserne fra 16.000 til 18.000, mens nettbrukerne er på stedet hvil med 7.000.

LES OGSÅ: A-pressen er historie

Ser inn i glasskula

Jan Roaldset tror at nedgangen hos papiravisa vil fortsette, men at digitaltallene vil øke mye.

- Den samlede oppslutningen om Sandefjords Blad vil derfor gå opp. Om 10 år kommer det til å være dingser med vårt innhold som vi ikke har fantasi til å se for oss i dag, sier Roaldset.