På grunn av en systemfeil i Color Line sitt billettsystem, har ferjeselskapet det siste året fakturert mer enn ti kunder for 3830 kroner hver dag. Nå setter Forbrukerrådet foten ned. Bildet viser Super Speed 2 som trafikkerer strekningen Larvik - Hirtshals. (Color Line)

Forbrukerrådet: – Vi forutsetter at Color Line rydder opp

Tekniske problemer hos Color Line har ført til skyhøye ekstraregninger for ferjeselskapets kunder. Nå setter Forbrukerrådet foten ned.

Sb.no på Facebook

Regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet forutsetter at Color Line rydder opp i billettrotet. Pressebilde

Color Line

  • Fergeselskap, eid av Color Group ASA som i hovedsak driver kombinerte passasjer/bilferger fra Norge til Sverige, Danmark og Tyskland. Selskapet ble etablert i 1990, men kan gjennom overtatte og oppkjøpte virksomheter føre sin historie mer enn 100 år tilbake i tid. Selskapet har ca 3 500 ansatte i fire land, av disse er over 2 000 ombord på skipene. Selskapet disponerer seks skip.
  • Color Line ble etablert i 1990 med utgangspunkt i de to Kosmos-selskapene Jahre Line og Norway Line. Samme år ble også ferjeaktivitetene i Fred. Olsen Lines overtatt. I 1996 tok selskapet over Larvik Line som trafikkerte LarvikFrederikshavn, og i 1998 ble Scandi Line, linjen som trafikkerer SandefjordStrömstad, kjøpt opp av Color Line.
  • I tillegg til selskapets hovedområde som er fergedrift, drives et hotell i Skagen, Danmark. Hovedaksjonær i Color Group er Olav Nils Sunde.

Etter artikkelen i forrige uke om familen som føler seg lurt av Color Line, har det kommet inn flere tips fra folk som kan fortelle om liknende episoder.

Facebook-knapp kommer her

Vidar Bakken fra Nøtterøy er én av dem. Han kjøpte i forrige måned en bilpakke til Color Lines Superspeed-ferje for 545 kroner, men endte opp med en ny regning på hele 3830 kroner.


– Vi føler oss ganske så overkjørt, forteller Bakken.

Han og familien skulle etter planen dra på ferie til Danmark i juli, men ettersom de nå må betale 3830 kroner ekstra, settes ferien på vent.

LES OGSÅ: Aksjonerte mot Fjord Line

Bør rydde opp

Bakken forteller at han har vært i kontakt med flere familier som har opplevd det samme, og at de ikke kommer noen vei med saken.

– Dette er ikke vår skyld, sier Bakken frustrert.

Regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet forteller til tb.no at forbrukerne som opplever det samme har sitt på det tørre.

– Det er en forutsetning at forbrukeren får opplyst riktig pris. Vi forutsetter også at Color Line får ordnet opp i dette, sier han.

LES OGSÅ: Familie føler seg lurt av Color Line

– Lukter mer enn en systemfeil

Linjedirektør Frode Hansen i Color Line forteller at flere enn ti kunder opplever det samme som Bakken hver dag. Dette får Bjørntvedt til å riste på hodet.

– Color Line burde være klarere på dette i sine vilkår, og det burde også bli opplyst i bekreftelsen at feil kan forekomme, sier han.

Bjørntvedt mener det er en meget passiv feil fra ferjeselskapet.

– Menneskelig feil skjer, men her lukter det mer enn bare en systemfeil.

Han mener det er en passiv feil av Color Line, og at de ikke virker villige til å gjøre noe med feilen som er i bestillingssystemene deres.

LES OGSÅ: Sunn konkurranse tjener fellesskapet best

– Feilen er funnet

Linjedirektør Frode Hansen i Color Line avviser at de ikke har tatt tak i problemet.

– Feilen er funnet og vil bli rettet innen kort tid, skriver han i en mail til tb.no

Han forklarer problemet slik:

– Noen få ganger registrerer ikke bookingsystemet bilen som kunden har booket i «bilpakke». Prisen som oppgis kunden er da uten bilen medregnet. Color Line har til nå funnet frem til feilbestillingene manuelt, og gitt kunden beskjed om at bilen dessverre ikke er registrert og prisen dermed ikke er korrekt..

Nå skal rutinene endres.

– Dersom det i fremtiden skulle vise seg at systemet ikke registrerer bilen på bookingen, vil kunden i bestillingsøyeblikket nå automatisk få beskjed om dette, og bli bedt om å gjøre bestillingen på nytt, skriver Hansen i sin mail.

 

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.