Vi nærmer oss det vestlige endepunktet for den nye motorveien. Like før brua over Langangen smalner veien av til to kjørefelt. På bildet kan man også skimte viltgjerdene som følger hele strekningen. Det er også laget krysningspunkter for vilt. (Harald Strømnæs)

Her kan du kjøre om to måneder

En mild vinter har gjort at arbeidet med nye E18 mellom Larvik og Langangen ligger flere måneder foran skjema. 6. juni åpner veien for trafikk.

Sb.no på Facebook

Selve veibredden blir 23 meter, som på E18 lenger nord i Vestfold, men kjørefeltene mellom Sky og Langangen er bare atskilt av en to meter bred midtdeler med autovern, forteller prosjektleder Jørn Rinde. (Harald Strømnæs)

De nye Vassbotnbruene har en svimlende utsikt mot Hallevannet, men med høye rekkverk og fartsgrense 100 km/t er det lite bilistene får se. (Harald Strømnæs)

Portalene ved tunnelåpningene er murt opp av larvikitt, med litt forskjellig utforming ved hver tunnel. (Harald Strømnæs)

To dager før kan du selv ta den nye, firefelts motorveien i øyesyn.

Facebook-knapp kommer her

– Da arrangerer vi åpen dag hvor alle interesserte er velkomne, sier prosjektleder Jørn Rinde i Statens vegvesen til tb.no.

– Det blir informasjonsstand, gratis mat og muligheter til å ferdes på den nye veien. Det blir parkering i hver ende, og derfra kan folk enten kjøre buss, gå eller sykle, sier Rinde.

Hvem som klipper snoren under den høytidelige åpningen 6. juni er ennå ikke klart.

– Det pleier å være en statsråd, men det er ikke endelig vedtatt, sier Rinde.

Han forteller at den fremskutte åpningen skyldes at vinteren vi har bak oss ble usedvanlig mild. Dermed kunne asfalteringsarbeidene fortsette til helt innunder jul. Nå jobber entreprenørene med å montere lyssignaler og skilt.

Tryggere

– Det er spesielt trafikksikkerheten og fremkommeligheten som blir bedre med den nye veien, sier Rinde. Veistrekningen mellom industribyene i Grenland og containerhavnen i Larvik har mye tungtransport, og blant trailersjåførene er det nok mange som gleder seg til å bli kvitt de bratte bakkene og krappe svingene ved Kjose nord for Hallevannet. Her kommer de i stedet til å passere på de nye Vassbotnbruene 60 meter oppe i luften, det mest spektakulære anlegget på den 10,6 km lange strekningen.

LES OGSÅ: Syklister forvillet seg ut på E18

Fire fjelltunneler og to miljøtunneler er en del av den nye motorveien, som begynner på høydedraget vest for Farriseidet. Den lengste er Paulertunnelen på 380 meter. Dessuten er det blitt mange skjæringer, i opptil 40 meters høyde.

– I alt har vi sprengt bort 2,4 millioner kubikkmeter stein og fjernet ytterligere 600.000 kubikkmeter løsmasse, forteller Rinde. 90 prosent av massen er benyttet i veianlegget.

LES OGSÅ: – Jeg føler meg urimelig behandlet

Sprekker ikke

Budsjettet for byggingen av nye E18 Sky–Langangen er på 1,765 milliarder 2009-kroner.

– Det ser ut til å holde uten store avvik i verken den ene eller den andre retningen, sier Rinde. Isolert sett skal Sky–Langangen finansieres med 66 prosent bompenger og 34 prosent statlig bidrag. Byggingen begynte høsten 2009, og på det meste har 390 ansatte vært i sving på anlegget.

Når denne strekningen står ferdig, gjenstår to etapper før utbyggingen av E18 gjennom Vestfold er fullført:

■ Gulli–Langåker, der arbeidet er i full gang og åpning etter planen skjer høsten 2014.
■ Bommestad–Sky, der anleggsarbeidet etter planen skal starte i 2013 og veien stå ferdig i 2016.

Utbyggingen av ny motorvei videre nedover i Grenland ligger lengre fram i tid.

– Strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal i Bamble er under regulering nå. Deretter står Rugtvedt–Langangen for tur, sier Rinde.

LES OGSÅ: Tatt i 180 km/t på E18 med baby i bilen

 
()

På forsiden nå

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.