Slik gir du en god hjemmemassasje

Hva er vel ikke en bedre valentinsgave enn å lære seg disse triksene?

Elisabeth Wemberg, som holder kurs i hjemmemassasje ved Balanz, mener at det på flere måter er viktig å massere hverandre i hverdagen.

DEL

Elisabeth Wemberg, som holder kurs i hjemmemassasje ved Balanz, mener at det på flere måter er viktig å massere hverandre i hverdagen.

– Hjemmemassasje er en enkel og rimelig måte for å få avspenning. Det er veldig mye stress i hverdagen i dag, sier Wemberg.

Samtidig gir massasje nærhet gjennom kroppskontakt.

– Ved berøring setter man i gang hormoner i kroppen, så man føler velvære. Dette er også en viktig del av prosessen, sier hun.

FLERE TIPS TIL VALENTINES: 11 tips til ting dere kan gjøre på valentinsdagen

Punkt én er teknikk

Wemberg påpeker at det først og fremst er viktig å tenke på arbeidsteknikken til den som gir massasje.

– Jeg tror det er mange som ikke klarer å fullføre massasjen fordi de får vondt i tomler og håndledd – eller fordi de står feil, sier hun.

Bruk tyngden fra de store muskelgruppene i stedet for å legge vekt på håndledd og tomler. Wemberg utfører de fleste grepene ved å samle fingerspissene eller bruke håndbakene.

– Hvis du bruker tomlene, pass på å holde de stive, så du ikke får for stor bevegelighet i leddene. Det er for å spare den som gir massasje, så du ikke får belastningsskader, sier Wemberg.

Hvis du har mulighet til å gi massasje til en person som ligger i benkehøyde, er det viktig å passe på hvilken arbeidsstilling du har når du står og jobber.

– Pass på at du bruker kraften fra bena. Ikke bøy deg for mye framover og bruk hoftene hele tiden, sier hun.

Oppvarming, knaing og friksjoner

Wemberg har flere enkle tips til hvordan du kan gi en god hjemmemassasje. Ved Balanz i Sandefjord holder hun også jevnlige kurs som retter seg mot hjemmemassasje. Neste kurs arrangeres 27.–28. februar.

OPPVARMING: Bruk håndflatene til å stryke musklene i et rolig tempo, mot hjertet. Dette grepet løser opp musklene.

OPPVARMING: Bruk håndflatene til å stryke musklene i et rolig tempo, mot hjertet. Dette grepet løser opp musklene. (Foto: )

– Man kan massere alle de myke delene av kroppen. Det er viktig med jevne, faste og ikke for raske grep, sier hun.

Først begynner hun med oppvarming, der hun bruker håndflatene til å stryke musklene i et rolig tempo, mot hjertet. Dette grepet løser opp musklene.

Deretter fortsetter hjemmemassasjen med knaing og friksjoner.

– Knaing gjøres i en sirkelbevegelse, hvor man legger på litt press i håndbaken. Lag så store sirkler som det huden tillater. Det vil si at du ikke skal skli på huden, forklarer Wemberg.

Her kan man også gå dypere om man kjenner spenninger i musklene. Wemberg bruker fingerspissene, som hun har flettet inn i hverandre på begge hender.

– Hvis man har spenninger, vil dyptgående massasje være vond. Her må man passe på at man ikke overstiger smertegrensen for mye, sier Wemberg.

Grep til ryggen

Hun viser flere eksempler på gode massasjegrep man kan bruke på ryggen i videoen ovenfor.

Et av grepene er kalt «tverr effleurage», og er en strykningsbevegelse.

«TVERR EFFLEURAGE»: – Dette er et veldig behagelig grep, hvor du bruker begge hendene mot hver sin side på tvers av ryggen, sier Elisabeth Wemberg.

«TVERR EFFLEURAGE»: – Dette er et veldig behagelig grep, hvor du bruker begge hendene mot hver sin side på tvers av ryggen, sier Elisabeth Wemberg. (Foto: )

– Dette er et veldig behagelig grep, hvor du bruker begge hendene mot hver sin side på tvers av ryggen. Legg litt ekstra press på vei ned langs sidene og løsne litt på vei oppover, forteller Wemberg.

Det andre grepet er en sirkelbevegelse, hvor du begynner innerst med små sirkler, for deretter å gjøre sirklene større og større. Deretter kan man lage mindre sirkler igjen, og gjerne snu og lage sirklene motsatt vei.

– Dette er et grep som er veldig avslappende, og som brukes mye i forbindelse med avspenning av stress, forteller hun.

Resten av kroppen

De samme grepene som ble beskrevet til ryggen kan også brukes på de andre store muskelgruppene, som rumpe og lår. På føtter og hender kan man bruke strykningsbevegelser.

Når Wemberg starter på nakken drar hun fingertuppene oppover fra skuldrene og stopper i toppen av nakken på det harde partiet der kraniet begynner.

– Her sitter det ofte mye muskelknuter og mye spenning. Hold gjerne i noen sekunder på dette punktet, sier hun.

I ansiktet bruker hun også fingertuppene og beveger dem etter et spesielt mønster.

Trenger ikke utstyr

Man trenger ikke noe spesielt utstyr for å gi en hjemmemassasje. Den kan gis i senga, i en stol eller på et pledd eller en matte på gulvet. Og massasjen kan rette seg mot partneren, foreldre, barn eller venner.

– Hvor lenge bør en hjemmemassasje vare?

– Hvis du skal gi en hel kroppsmassasje, kan én time være et godt utgangspunkt. Hvis du bare skal gi en nakkemassasje kan det kanskje holde med 10 minutter, sier hun, og legger til:

– Massasjen skal ikke bli for intens, så det er bedre å gi hyppigere massasjer enn at de varer altfor lenge. Men alt er bedre enn ingenting, sier Wemberg.

Artikkeltags