Hvor ofte du bytter profilbilde på Facebook avslører deg

Kommer du til å endre hyppigheten etter å ha lest dette?

NETTVERKSINDIVIDUALISME: Det er ikke bare hva slags profilbilde du legger ut som kan fortelle mye om deg som person, men også hyppigheten.

NETTVERKSINDIVIDUALISME: Det er ikke bare hva slags profilbilde du legger ut som kan fortelle mye om deg som person, men også hyppigheten. (Foto: )

DEL

De fleste har vel et forhold til én, to eller ti Facebook-venner som bytter profilbildet sitt så å si konstant – eller kanskje gjør du det samme selv?

Hvilke signaler sender du egentlig til vennene dine? Kreativitet og gøyalhet – eller forfengelighet, kjedsomhet og usikkerhet?

Vi har laget en uformell spørreundersøkelse – scroll litt lenger ned!

Selfie-forskning

Hva er egentlig det «perfekte» intervallet for å bytte profilbildet?

Halvdan Haugsbakken, som forsker på sosiale medier ved NTNU, sier det er en voksende forskningsinteresse for hvordan folk tar bilder seg selv, såkalt selfie-forskning, men det er uklart hva konsekvensene av dette er.

Etter det han kjenner til er det ikke forsket på hvor hyppig folk endrer profilbilde, men bytter du for ofte, kan du risikere å bli for pågående.

– Min personlige erfaring er at hvis folk bytter bilde i hytt og vær, fører det til at folk siler deg ut, sier Haugsbakken.

Han mener du heller bør endre bilde når du har noe nytt å dele.

– For eksempel når du har gjort noe gjevt, som er viktig for deg, sier forskeren.

Laster avstemning...

Ikke bli en «me-former» på Facebook

Haugsbakken trekker fram at innholdet i det du deler veier tyngre enn hyppigheten.

– Et klassisk trekk er at du kan skille mellom de som informerer, «informers», og de som bare informerer om seg selv, «me-formers». Det er et artig skille. De som faller under kategorien «me-formers», blir ansett som narsissistiske, en rolle andre definerer negativt, sier Haugsbakken.

De som faller under kategorien «me-formers» blir ansett som narsissistiske, en rolle andre definerer negativt

Halvdan Haugsbakken, forsker på sosiale medier ved NTNU

NTNU-forskeren trekker også fram en studie der det ble testet ut om det var deling av positivt eller negativt innhold som fikk folk til å fjerne venner. Resultatet var klart: De som delte mest positive innlegg om seg selv ble oftere fjernet.

– Det som er helt klart, er at selvsentrering er blitt veldig vanlig, sier Haugsbakken.

Han legger til at det finnes nok ikke én norm som forteller hvor ofte du bør bytte profilbilde

– I sosiale medier er alle blitt redaktører nå, og dermed vil verdiene for hva som er akseptabelt bli flytende. Aldersgruppen 15-20 år har nok en annen oppfatning om hvor ofte man bør bytte bilde enn dem i 30-40-årene, sier Haugsbakken.

– Hva sier det om deg som person dersom du bytter profilbilde hele tiden?

– I nyere sosiologisk forskning har man kalt dette for «nettverksindividualisme». Dette begrepet skal beskrive hva som har skjedd med sosiale nettverk som følge av at vi er online hele tiden, sier han.

Dette betyr ikke at vi er hekta på sosiale medier og/eller teknologi, men sosiale relasjoner som finnes i teknologien vi bruker hver eneste dag.

– Så en person som publiserer mange profilbilder av seg selv hele tiden er nok ganske glad i seg selv, ja, og spør om bekreftelse fra andre. Spørsmålet er hvor akseptabelt andre sosiale medier brukere synes dette er, utdyper han.

– Bruk Maslow-pyramiden

Har du tenkt til å bytte profilbilde, har Simone Collins, medgründer i selskapet ArtCorgi, som driver med nettopp denne typen rådgivning, noen innspill.

I en kronikk i Huffington Post legger hun fram sine teorier om at profilbildet ditt kan avsløre mer av dine personlighetstrekk enn du kanskje var klar over. Én måte å evaluere hva profilbildet ditt sier om deg, er ved hjelp av Maslows behovspyramide.

Slik tolker hun profilbilder i sosiale medier, videreformidlet av tek.no.

  • 5. Fysiologiske behov (mat, vann, sex, luft, søvn): Profilbilder med «hotte» jenter/gutter, og profilbilder med eller av mat.
  • 4. Trygghetsbehov (jobb, hus, familie, fysisk sikkerhet): Profilbilder som viser din egen sterke kropp eller selvforsvarsferdigheter. Bilder som skal utstråle velstand.
  • 3. Sosiale behov (kjærlighet, familie, venner, seksuell intimitet): Profilbilder med deg selv og partneren, barn, husdyr etc.
  • 2. Anerkjennelse (respekt, oppnåelse, selvtillitt, godt rykte): Profilbilder av deg selv på talerstolen, når du gjør noe imponerende, reisebilder etc.
  • 1. Selvrealisering (kreativitet, moralitet, problemløsning, fordomsfrihet, erkjennelse av fakta): Ganske enkelt et bilde av ansiktet ditt.

– De som knapt fungerer i samfunnet står fast med behov på bunnen av pyramiden; de som er lykkes følger behovene i toppen. Folk synes det er vanskelig å fokusere på mer raffinerte behov når de grunnleggende behovene ikke er oppfylt (så selv de personene som er svært vellykkede og selvbevisste kan finne seg mentalt trukket ned til bunnen av hierarkiet når de føler at de er i fare eller er svært sultne), skriver Collins.

Hun oppfordrer til å vurdere ditt nåværende profilbilde, for å se om det står i tråd med den identiteten du ønsker å formidle via Facebook.

– Når du er i tvil, legg ut et fint bilde av ansiktet ditt, skriver hun.

Artikkeltags