Professor Jens Egeland ved forskningsenheten i Klinikk Psykisk Helse og Rusbehandling ved Sykehuset i Vestfold forteller at en ny studie kan hjelpe ADHD-barn. Arkivfoto

Kjøp bilde

Vestfold-forskning kan gi ADHD-barn en lettere hverdag

Den største internasjonale studien på arbeidsminnetrening ved SiV, gjør at ADHD-barn i Sandefjord kan håpe på en lettere hverdag.

Sb.no på Facebook

ADHD-studie

  • Det var 76 barn i alderen 10–11 år med i studien utført ved Sykehuset i Vestfold og Sykehuset i Telemark.
  • Har sett på muligheten for på å trene opp arbeidsminnet gjennom et datatreningsprogram.
  • Studien har fulgt barna forut for treningen, umiddelbart etterpå og åtte måneder etter fullført trening.
  • Våren 2012 ble det skrevet fire vitenskapelige artikler om resultatene av undersøkelsen.

Dette er ADHD

  • AD (Attention Deficit) står for oppmerksomhets- og konsentrasjonssvikt
  • HD (Hyperacitivity Disorder) står for hyperaktivitet, uro og impulshandlinger
  • I Norge regner Sosial- og Helsedirektoratet med at 3–5 prosent av barn og unge under 18 år har ADHD.
  • Dobbelt så mange gutter som jenter har symptomer på ADHD.

Kilde: Folkehelseinstituttet

– Vi vil komme tilbake med de endelige resultatene utover høsten, men vi kan si så mye som at det har vært en del barn som har hatt godt utbytte av arbeidsminnetrening. Jeg tror derfor vi kommer til å se mye ny forskning på dette området framover, sier professor Jens Egeland ved forskningsenheten i Klinikk Psykisk Helse og Rusbehandling ved Sykehuset i Vestfold (SiV).

Har jobbet i to år

I to år har et nevroteam ved sykehuset i samarbeid med Sykehuset i Telemark gjennomført en studie rettet mot barn med ADHD-problematikk. De har sett på muligheten for å trene opp arbeidsminnet og simultankapasiteten til barn med nedsatt hjernefunksjon.

– Den mest vanlige behandlingen ved ADHD er i dag medisiner, sammen med andre psykososiale tiltak, som fokuserer på hvordan man best kan lære seg til å leve med denne lidelsen. Det vi i denne studien derfor har prøvd å se på, er om det heller er mulig å reparere noe av denne dysfunksjonen, forklarer Egeland.

LES OGSÅ: En daglig kamp for forldrene

Samarbeidet med skolene

Studien ble gjennomført på 76 barn i alderen 10–11 år med ADHD.

Selve forsøket ble gjort ved hjelp av spesialpedagoger og assistenter ved blant annet skoler i Sandefjord.

Disse satt med elevene og et spesialtilpasset databasert treningsprogram i en time hver dag, fem dager i uken, over fem uker.

Det som skiller denne studien fra tidligere forskning er at den har fulgt barna forut for treningen, umiddelbart etterpå og åtte måneder etter fullført trening.

– Resultatene er nå sendt inn til internasjonale fagtidsskrifter, og de skal nå videre kvalitetssikres før de blir gjort offentlig, sier Egeland.

 
()

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.