En reise i europeisk mat

Eksotiske råvarer, kulinariske fristelser og ukjente lukter.

Nachsmarkt er et 500 meter lange matmarked. Her serverer Dr. Falafel, alias Yaakov Yagudayev, punsj.

Nachsmarkt er et 500 meter lange matmarked. Her serverer Dr. Falafel, alias Yaakov Yagudayev, punsj. (Foto: Foto: Carl Martin Nordby)

DEL

– Nydelig hvit asparges! Herlige sjokoladebiter! Varme brød! Krydder i alle varianter! Ost fra eget meieri! Utsøkt isvin! Østerrikes beste kaker! Smak på baklavaen!

Bugner av mat

Det forsikres om ferske og fine matvarer av alle slag på Nachsmarkt i Wien. Mye er totalt fremmed for nordmenns øyne – og utestet av våre tunger.

Vi lar oss ikke skremme av de hele blekksprutene i fiskedisken og de flådde kaninene i slakterboden.

Det aller meste ser nemlig appetittvekkende og forlokkende ut: Frukter, grønnsaker, nøtter, krydder. Pateer, posteier, pureer. Oster og oliven, øl og vin. Kjøttmat, sjømat, brødmat og søtmat i utallige fasonger.

De små bodene på matmarkedet ligger tett i tett, med velfylte restauranter på både høyre og venstre flanke. Kelnere, kokker og bodselgere har nok å henge fingrene i. Og de mange besøkende virker fornøyde med det de opplever, det de nettopp har kjøpt og det de smaker på.

Det er det enorme utvalget, de lokale produktene, de friske fargene, de uvante kombinasjonene og den påfallende annerledesheten som lokker turister til Nachsmarkt. Folk kommer like gjerne hit for å lytte, lukte og titte som for å handle, spise og drikke.

Marked under tak

Andre europeiske byer har sine matmarkeder med sine egne lokale spesialiteter. Jan Vardøen – musiker, forfatter, «kjøkkenkjendis» og eier av flere restauranter på Grünerløkka i Oslo – har en absolutt favoritt. Den ligger i Barcelona.

– La Boqueria! Her bugner det av alt mulig, og det er ferskt. Markedet ligger under tak og midt i sentrum. Barcelonerne har kultur for daglig å hente råvarene sine her. Det er et marked i bruk og et marked for turister, konkluderer han.

Vardøen får Helge Baardseth, reiseekspert i magasinet Vagabond, med seg på laget. Baardseth er innom La Boqueria hver gang han er i den fotballgale byen.

– Det er også verdt å nevne Mercado Central, innendørsmarkedet i Valencia. Det ble virkelig vakkert etter at det ble oppusset for noen år siden. Og maten er fantastisk, fastslår han.

Salufavoritt

Baardseth tror reiser med mat som unnskyldning er en tendens på vei oppover.

– Det er en trend at folk velger reisemål med tanke på sine egne interesser. Aktivitetsreiser til byer eller regioner som er kjent for god mat, lang matkultur og flotte matmarkeder er definitivt en del av den trenden. Ofte ligger matmarkedene litt utenfor den typiske turistruten, og mange steder blomstrer det dessuten opp små og gode kafeer og restauranter i områdene rundt matmarkedene, forteller han.

I tillegg til markedene i Barcelona og Valencia, anbefaler han i fleng: Wiens Nachsmarkt. Kaufhaus des Westens (KaDeWe), kjøpesenter i Berlin med enormt matvareutvalg. Torvhallerne i København, som åpnet i fjor høst. Eller velg og vrak i matmarkeder i byer som Paris, Roma og London.

– Saluhallene i Stockholm og Göteborg er også bra, og da spesielt Östermalms Saluhall i den svenske hovedstaden. Det er ikke direkte billig der, men det er førsteklasses varer av ypperste kvalitet. For min del er det en favoritt, som attpåtil ikke ligger så langt unna oss, stadfester Helge Baardseth.

Norsk nyvinning

Både Vardøen og Baardseth gleder seg til oktober. Da får Norge sitt eget faste matmarkedet; Mathallen i Oslo.

– Jeg var lenge skeptisk til Mathallen-prosjektet, men nå tror jeg det blir kanonbra. Det blir noe for alle, mener Jan Vardøen.

I Brussel har de tatt helt av for å feire vår føde. «Brusselicious» er navnet på EU-hovedstadens og gourmetbyens gastronomiske år.

– I Brussel er hele 2012 viet til mat og drikke. Vi har blant annet «Tram Experience», kokkekunst om bord på en trikk, og «Dinner in the Sky», lunsj og middag servert av stjernekokker på en innretning heist høyt over bakken. Ellers er det temamiddager rundt om i byen, pikniker i parkene, kino med mat som motiv, øluke i august/september, sjokoladeuke i november og en rekke andre begivenheter og festivaler, forteller Martha Meeze, pressetalskvinne for Brusselicious.

Brussel er alene om sitt matår, men matfestivaler og «bondemarkeder» er det over hele Europa. Bondens marked, med kortreist mat som grunntanke, er et godt norsk utgangspunkt. Per i dag arrangeres det 24 steder rundt om i landet. Sånn nå og da.

Bruverksted

Norge får sitt første permanente matmarked når Mathallen åpner dørene til høsten.

Nesten 30 faste boder med både norske og utenlandske matvarer skal lokke nordmenn og tilreisende til de nyrestaurerte lokalene i et gammelt bruverksted på Vulkan, som ligger mellom Grünerløkka og Oslo sentrum.

– Offisiell åpning blir i midten av oktober. Nå er bortimot 20 av leietakerne klare. Vi regner med at alt er i boks i løpet av noen måneder, og vi gleder oss veldig til åpningen. Dette har vi jobbet med i fem år, forteller Randi Kvissel Haugen i Vulkan Eiendom.

Hun regner med at Mathallen blir en suksess. Helgearrangementet Forsmak, som fant sted i Mathallen-bygningen i begynnelsen av mars, var i hvert fall en god indikasjon på hva matmarkedet kan bli. Arrangørene hadde regnet med rundt 15.000 besøkende den helgen, men det kom om lag 30.000 mennesker.

Artikkeltags