Ole Petter Sølvesen (fra venstre) stilte opp som tidtaker og support for treningsvennene i Utfordringen onsdag. Her løper Ken Reinertsen, Synnøve Frugaard og Annette Gjerstad. Til høyre står løpetrener Åshild Jenssen. FOTO: KURT ANDRÉ HØYESSEN

Sølvesen fikk løpeforbud

– Nå blir det en rolig uke, forteller Utfordringens Ole Petter Sølvesen. På onsdagens fellestrening fikk han jobben som tidtaker.
Ann Kristin Saastad
Publisert 01.06.2012 kl 06:00 Oppdatert 31.05.2012 kl 18:13

Tips en venn på e-post:



Snart tre måneder har gått siden deltakerne i Utfordringen startet med trening, og flere har fått erfare at overgangen fra null mosjon til tre-fire økter i uka, kan gi noen «vondter».

Nå er det Ole Petter Sølvesen som har fått en ufrivillig treningspause.
– Det startet med smerter i venstre ankel, forteller han.
For å dempe ubehaget, la han om løpestilen, noe som ga nye problemer, vonde legger.

Nå har han fått løpeforbud i én uke.

Noen vonde kilometer

– Nå er det bare å ta det pent, forteller Ole Petter, som har fått en belastningsskade.
Han fullførte Sandefjordsløpet lørdag, godt innenfor målet sitt på halvtimen, da han noterte 27,33.

– Jeg fikk vondt under oppvarmingen, men teipet foten, bet tennene sammen og raste av gårde, sier han og smiler.
Dagen etter var han også ute og løp, og kroppen føltes superlett. Dermed la han i vei i et forrykende tempo. I etterkant er han den første til å innrømme at han burde stått over den økta.

– Det er lett å bli for ivrig, sier en av Utfordringens sprekinger.
Onsdag besøkte han naprapat Aleksander Treidene, fikk behandling og én ukes løpeforbud.

Han kan prøve seg på sykkel, dersom det ikke gjør vondt.
– Det blir ny behandling til uka, og jeg håper selvsagt på rask framgang, sier han.

Tilbake for fullt

Onsdag ettermiddag stilte han opp som tidtaker og support for treningsvennene i Utfordringen, deriblant Ken Reinertsen, som også har slitt med belastningsskade i oppstarten. Nå er hans kneproblemer historie.

– Ambisjonene var litt for store i starten. En tung fyr som meg, burde ikke dratt på så mye, sier han.
Etter en lang periode uten løping, men med mye sykling og flere behandlinger, var han klar for joggeskoene igjen i tid til Sandefjordsløpet. Det gikk problemfritt og også han var under halvtimen med 27,49.

– Nå går det veldig bra å løpe igjen, sier Ken.
De to guttas formkurve har gått rett til værs siden treningsstarten 7. mars.