Rune Steinsvik er fortvilet etter at kommunen har snevret inn veien nederst i Jernbanealleen. Strekningen har tidligere vært selve kronjuvelen i Sandefjord Grand Prix. Foto: Atle Møller

Kjøp bilde

Trasétrøbbel før Grand Prix

Sandefjord har ikke lenger Norges desidert råeste gaterittløype.

Sb.no på Facebook

Thor Hushovd (t.h.) og de andre rytterne i Sandefjord Grand Prix kan ha syklet rundt Hvalfangstmonumentet for siste gang. Arkivfoto: Atle Møller

Kjøp bilde

Edvald Boasson Hagen (f.v.), Stuart O'Grady og Jarle Fredriksen stilte til start i Sandefjord Grand Prix i fjor. Arkivfoto: Atle Møller

Kjøp bilde

Det har kommunen sørget for.

Facebook-knapp kommer her

De har snevret inn veibanen utenfor Vinmonopolet og laget en opphøyning i Hjertnespromenaden.

– Nærmest en katastrofe

Endringene vil skape utfordringer for rytterne i Sandefjord Grand Prix torsdag 2. august.

Syklistene kommer susende i opp mot 75 km/t.

– Vi klør oss i hodet og vurderer om vi er nødt til å flytte løypa. Det ville være fryktelig synd og nærmest en katastrofe, for rytterne skryter hemningsløst av den. Løypa har alltid vært trygg, oversiktlig og underholdende. Nå må de nærmest kjøre sikksakk i Jernbanealleen, sier leder i Sandefjord Sykleklubb, Rune Steinsvik.

Han frykter at konsekvensen blir at syklistene ikke får passere Hvalfangstmonumentet – den mest spektakulære delen ved hele rittet.

Vel tre meter smalere

Det er innsnevringen når man kommer ut av 90-graderssvingen fra Hjertnespromenaden og ned Jernbanealleen, som vil bli den største utfordringen.

– Her er veien vel tre meter smalere enn i fjor. Nedover her går det rasende fort. I starten av rittet og ved en samlet spurt kan det bli fryktelig trangt her. Rytterne sykler både oppover og nedover samtidig, sier Steinsvik.

Sykkelby?

Endringene i kjernen av sykkelbyen ble gjort i fjor høst.

– Jeg forstår det godt, rent gatemessig, og jeg vet at det er 364 andre dager i året. Endringene er gjort for å bedre forholdene for de myke trafikantene. Kommunen har nok ikke tenkt så langt som til Sandefjord Grand Prix. Nå må vi ta noen runder og se hva vi kan få gjort. Vi må måle opp veien og vurdere sikkerheten. Vi vet ennå ikke hvor vi ender, sier Steinsvik, og legger til:

– Alt går på et vis. Rytterne kan tilpasse farten etter løypa. Det finnes mange kriteriumsritt som har mer kronglete løyper enn dette. Men det vil ikke bli like moro som tidligere.

Stjerner stiller til start

Årets startfelt blir trolig det sterkeste noensinne. Kurt Asle Arvesen er leid inn for å hente utenlandske toppryttere.

Lars Petter Nordhaug og Edvald Boasson Hagen er så godt som klare til start, og arrangørene er i forhandlinger med Thor Hushovd.

LES OGSÅ: – Sett opp noen små plastkjegler

Les også

()

Følg Sandefjords Blad på Facebook:

Les Sandefjords Blad som ePaper eller bestill papiravisen.