Full pott for «skranglete» barneshow

Uhøytidelig og fylt med humor: Mari Dodd Kjølstad (venstre) og Dorina Eldøy-Iversen gjorde sitt aller ytterste for å underholde barna. Det innebar blant annet en "bløtkake" i ansiktet på sistnevnte, til fornøyelig latter fra hele publikum.

Uhøytidelig og fylt med humor: Mari Dodd Kjølstad (venstre) og Dorina Eldøy-Iversen gjorde sitt aller ytterste for å underholde barna. Det innebar blant annet en "bløtkake" i ansiktet på sistnevnte, til fornøyelig latter fra hele publikum. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Med en dyp forståelse for barns humor har Mari Dodd Kjølstad og Dorina Eldøy-Iversen truffet blink med deres nye konsept.

DEL

Ikke et sete var ledig da sandefjordsjentene og kulturgeniene Dorina Eldøy-Iversen og Mari Dodd Kjølstad hadde premiere på «Skranglekonsert» på Ruklascenen lørdag.

Et forholdsvis enkelt konsept, der de viktigste rekvisittene var hovedpersonene selv. Men likevel et unikt konsept, da barna i forkant av forestillingen inviteres inn for å lage og dekorere sine egne instrumenter, som de senere får benytte under forestillingen.

Det skaper en fortrolighet og intimitet mellom aktørene på scenen og publikum. Og gjett om det funker!

Arena for unge talenter

Fra første strofe av Thorbjørn Egners Kardemommeby-sang var publikum fengslet. Store og små sang med og klimpret på sine nyervervede instrumenter.

Mye skryt fortjener også bandet, bestående av Torkil Myhre, Gaute Eldøy, Odd Harry Svendsen og Haavard Flaaten. De tar enhver utfordring på strak arm, også det å ikle seg sine svært kledelige kjoler under framføringen av «Se, min kjole».

Da Eldøy-Iversen og Kjølstad oppfordret publikum til å delta i «Hode, skulder, kne og tå» reiste nesten samtlige seg på stolene for å synge og danse.

40 minutter føk forbi, og da siste sang ble utført til trampeklapp var det liten tvil om at duoen hadde truffet riktig med sitt nye konsept.

Det er ikke bare sang og dans og enkle kostymer. Aktørene viser en forståelse for at barn har en helt egen, kompleks humor som bør stimuleres.

I tillegg har de skapt en arena for unge talenter. En del av konseptet går ut på at en eller to gjesteartister får underholde med sang eller spill.

Lørdag var det Nora Arentz Hagen (12) som fikk sjansen, med en vakker versjon av popstjernen Adeles «When We Were Young».

Har knekt koden

På briljant vis engasjerer samtlige på scenen, med masse selvironi. Som for eksempel da Eldøy-Iversen fikk en «bløt­kake» i ansiktet av Kjølstad til sangen om Mikkel Rev.

Å lage underholdning for en aldersgruppe som ofte synes det er gørrkjedelig å sitte stille i 40 minutter, kan nok sies å være en utfordring. Men hjernene bak «Skranglekonsert» har knekt koden.

Det er bare å krysse fingrene for at duoen innfører den nye forestillingen som en fast tradisjon for byens yngste befolkning.

Forestillingene spilles 1. april og 13. mai, og er delt inn i to. Klokken 13 er underholdningen tilpasset de fra to til seks år, mens forestillingen klokken 15 er ment for barn opptil 10 år. Hver forestilling har et nytt tema. På premieren var det Thorbjørn Egner og kjente barnesanger som sto i fokus.

Artikkeltags