Fortsatt ingen klarhet om vrakpant på båt

Vrakpant: Jolla i forgrunn er en uidentifisert båt som Havnevesenet søker etter eier på. Snekka i bakgrunn begynner også bli moden for gjenvinning.

Vrakpant: Jolla i forgrunn er en uidentifisert båt som Havnevesenet søker etter eier på. Snekka i bakgrunn begynner også bli moden for gjenvinning. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Regjeringen vedtok i statsbudsjett for 2017 å gi tilskudd for vraking av fritidsbåter.

DEL

På lik linje med gamle biler skal det i løpet av året gis betaling for avhenting av båter til godkjent retursted. Men det er fortsatt ikke bestemt hvem som skal ta imot båtene, eller hvordan denne ordningen skal gjennomføres.

Formålet er å redusere antallet fritidsbåter som ligger henslengt i naturen, eller blir senket til bunns en stille natt. Slike båter utgjør et stort miljøproblem.

– Vi jobber med saken og har gjennomført et høringsmøte der vi inviterte Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), Redningsselskapet og Norsk gjenvinning til å drøfte problemstillingene rundt vrakpant på båt. Vi har også fått en anbefaling fra Miljødirektoratet om hvordan de ser dette for seg. Ordningen må gjennomføres nå i 2017, sier rådgiver Jens Frølich Holte i Klima- og miljøverndepartementet.

Noen nøyaktige tall for hvor mange fritidsbåter det er i Norge finnes ikke. KNBF mener det kan være rundt en million, og det antas at det er omtrent 15.000 utrangerte båter i 2017.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken