Gå til sidens hovedinnhold

Bestilling av vaksiner: Lær av Larvik!

I Larvik blir alle kontaktet og får tildelt time for vaksinering. Kommunen har inntil nylig tatt kontakt innenfor aldersprioritering etter alfabetisk liste på fornavn.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Etter innspill fra innbyggerne tildeles nå time etter adresse slik at samkjøring blir lettere. Påminnelse om timen sendes på SMS. Dette har fungert veldig bra.

I ny informasjon fra Larvik kommune mandag kveld innføres nå innkalling på SMS. Takkes det ja til vaksine som svar på SMS, blir man kontaktet for time når de vet vaksine er tilgjengelig.

Man bekrefter om timen passer eller om man må ha ny time. Ved vaksinering får man tildelt time for dose 2. Det sendes påminnelse om timene på SMS dagen før oppsatt time. Dersom det ikke responderes på SMS, tar kommunen kontakt per telefon eller brev.

Innbyggerne i Larvik er ikke avhengig av å beherske bestilling av time på nett, og de slipper stresset med å nå fram på telefon. Larvik kommune tar ansvar for at alle som ønsker det tildeles time. Det føles rettferdig, og gjør spesielt de eldre tryggere.

Det jobbes godt med prosjektet et «Aldersvennlig Sandefjord» og «Leve hele Livet».

Det er svært viktig at brukerne møtes på egne premisser. Mange er utrygge på bestilling av timer på nett, har ikke lett tilgjengelig hjelp, og de blir oppgitte. Noen få timer kan bestilles per telefon, men brukerne må selv ringe og vente i telefonkø med håp om at time er ledig når de kommer fram.

Dette har ført til at mange gir opp hele vaksinen. Det kommer tydelig fram når Sandefjord kommune selv oppgir at 300 over 85 år må ringes opp fordi de ikke har tatt kontakt.

Det hadde de sluppet om vaksinen ble tilbudt alle over telefon eller SMS, tid for vaksinering avtalt med brukerne og påminnelse på SMS i forkant av timen.

Vi ber Sandefjord kommune ta ansvar og sette innbyggerne i fokus, spesielt de utsatte gruppene 65+. Målsettingen er vel at flest mulig takker ja til vaksinering, samt å gi best mulig service. Da er det underordnet hvilke tekniske løsninger Sandefjord kommune tidligere har valgt. Når andre kommuner får dette til, må det vel være mulig for vår kommune også.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.