Noen sveisepunkter og en tube lim(!) gjorde susen

CT200h har fått en oppgradering for 2014. Forskjellen er merkbar.

CT200h har fått en oppgradering for 2014. Forskjellen er merkbar. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lexus har oppgradert CT200h.

DEL

Lexus skrur sammen noen ganske imponerende biler for tiden. IS300h er et reelt alternativ til en BMW 3-serie, og en GS300h en annerledes direktørbil for de som har råd til slikt.

Men Lexus har også en utfordrer i kompaktklassen, CT200h. Og den har fått en oppgradering nå i 2014.

Prisreduksjon

Da den først kom så siktet Lexus vel høyt på modellista til utfordrerne. Hybriden skulle bryte håndbak med litt for sterke diesel og bensinmotorer, og hadde en prislapp i tråd med ambisjonen.

Nå har Lexus moderert seg litt. De stiller en vektklasse og to lavere, og gir dermed seg selv en bedre sjanse til å komme fra det uten en blodig nese i møte med for eksempel en BMWs 1-serie.

LES OGSÅ: - Dette er ikke lov

Prisen har de redusert med cirka 30.000 Og det gjør minstemann til et ganske så attraktivt alternativ.

Årets første sommerdekk

I og med at Kong vinter tilsynelatende har permisjon så var det duket for årets første biltest på sommerdekk. 

Yokohama-dekk som måler 215 i bredden er tvunget på 17’’ felger som utseendemessig passer bilen som sol på 17. mai.

De biter seg fast i svingene, og gir til tross for sin relativt rause størrelse ikke fra seg nevneverdig med dekkstøy. Lexus har gjort en god jobb med å isolere bilen, og motoren som er en hybridløsning gir ikke mye lyd fra seg.

Faktisk skal de etter eget utsagn ha gjort intet mindre enn 94 forbedringer på støysiden.

Stiv og retningsstabil

Det er sikkert blitt roligere bak rattet på CT200h anno 2014, men det er så å si umulig å bedømme uten å kjøre gammel og ny utgave sammen. Tilsvarende gjelder for kjøreegenskapene, men det er en vesentlig forskjell fra forrige prøvekjøring av CT200h – Den imponerer.

CT200h i forrige utgave var en god bil, men ikke noe å skrive hjem om. Den var verken fugl eller fisk. Denne gangen er det annerledes. Fra du setter deg bak rattet og kjører de første svingene så merker du at dette stemmer veldig bra. Karosseriet er stivt, understellet er komfortabelt og den er retningsstabil i svingene.

LES OGSÅ: Dette er veldig mye bil for pengene

Så har Lexus også jobbet med mer enn lydisoleringen. Bilen har ganske enkelt blitt bedre sveiset og limt(!) sammen enn tidligere. 

F-sport-utgaven som testet her har dessuten «omarbeidet fjæringsoppsett» og «mer responsive støtdempere», ifølge Lexus selv. Hvor mye det faktisk utgjør her må dessverre forbli uvisst fram til vi prøver en uten F-pakke. Kort oppsummert så er det en komfortabel bil med gode kjøreegenskaper. To attributter som ikke enkelt lar seg kombinere.

Moderat utslipp

Ifølge Lexus klarer CT200h seg med knappe 82 gram CO2 per kilometer. Oversatt i forbruk blir det snille 0,36 liter per mil.

Men noen miljørakett er den ikke. Sprinten til hundre tar 10,2 sekunder, og toppfarten er 180 kilometer i timen. Begge deler er fullt akseptabelt, og den føles kvikk med god gassrespons. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at karosseriet fint kunne taklet mer sprut. 

Så Lexus CT200h er en kjøremaskin med moderate krefter og moderate avgifter. Så langt så vel, men er den velutstyrt?

Absolutt

F-sport-utgaven får ikke bare den svært kledelige spindelgrillen i front, den får også det nevnte oppgraderte understellet, og ikke minst skinn i alt fra seter til ratt.

Lexus er blant selskapene som syr sammen pakker med det du trenger/vil ha, snarere enn å slippe deg løs i ekstrautstyrslisten - som du uansett går deg vil i og som har priser så smertefulle at det er på høyde med å trekke sine egne tenner.

Når det er sagt så er det ikke en veldig billig fornøyelse å gå til anskaffelse av en fullspekket CT200h som testkjørt her. 411.000 kroner er et godt stykke opp fra de 285.700 kronene som prisen starter på.

Artikkeltags