Anbefaler tre grøssere

Boktips i uke 14

Boktips i uke 14

Av

Bokomtaler av Sandefjordsbibliotekene i uke 14.

Pet Sematary av Stephen King (1983)

Louis Creed og hans familie flytter til den lille landsbyen Ludlow. Der stifter Louis fort bekjentskap med den eldre naboen, Jud Crandall, som viser ham en bortgjemt dyrekirkegård bak hans nye hjem. Ifølge legenden er dyrekirkegården bygd på en gammel indianergravplass, som har kraften til å bringe de døde tilbake til livet. Men det er jo selvsagt bare en vandrehistorie ... eller? Skummel og brutal –Pet Sematary er helt klart en av Stephen Kings beste verk!

Rosemarys baby av Ira Levin (1967)

Det unge ekteparet Rosemary og Guy Woodhouse flytter inn i en gotisk leilighetskompleks i New York. Guy er en arbeidsledig skuespiller som strever med å få fart på karrièren. Etter kort tid utvikler han et nært forhold til det eldre ekteparet i leiligheten ovenfor dem. De virker noe eksentriske, men hyggelige. Men når Rosemary blir gravid, begynner naboparet å vise en uvanlig stor interesse i det ufødte barnet ... Rosemarys baby er midt i blinken for dem som foretrekker en mer atmosfærisk grøsser.

Ruinene av Scott Smith (2006)

Fire amerikanske ungdommer reiser til Mexico for en siste tur med gjengen før studiene starter. Når broren til en av deres nye venner forsvinner, reiser de inn i jungelen for å lete etter ham. Men så finner de noen bortgjemte mayaruiner ... Det som i utgangspunktet skulle være en morsom tur med fyll og fanteri har nå utviklet seg til et levende mareritt! Boka Ruinene er en grøsser med mange spenningskurver. Kan anbefales til alle med nerver av stål og et øye for gripende historier!

SJEKK FLERE BOKOMTALER:

Uke 13: nbefaler en realistisk roman om nazisme og nasjonalisme, én om oppvekst i Libya og én slektshistorie

Uke 12: To ungdomsromaner og én billedbok