(Nettavisen): Det er ikke bare på typiske påskevarer vi ser en ellevill prisgalopp om dagen.
Nettavisen fikk tips om at priskrigen på paprika nå når helt nye høyder. Både hos Meny, Kiwi og Rema 1000 selges paprika til to kroner per kilo – og enda lavere.
LES OGSÅ: Ekstrem påskepriskrig: Prisen på denne varierer med 700 prosent
Ja, du leste riktig!
De to paprikaene på nær 400 gram du ser øverst i bildet, koster 0,67 kroner, altså 67 øre.
De ble kjøpt hos Rema 1000 i Torggata i Oslo sentrum onsdag ettermiddag og har tatt turen fra Nederland.
– Ikke sett på makan
– Dette er sjokkerende lave priser, forteller Tarjei Joten Svensen til Nettavisen.
Han forteller at han var innom Kiwi på Stabekk tirsdag kveld og kjøpte 500 gram spansk paprika:
– Kvitteringen viste at de betalte jeg én krone for, sier han.
LES OGSÅ: Nå kan europeiske arkitekter velge Larvik: – Vi har en heftig utfordring å by på!
– Dumpet prisen til 1,40
– Så var jeg innom Meny på Fornebu i dag, og der har de dumpet prisen fra 2 kroner til 1,40 kroner per kilo. Men der var det helt tomt i hyllene.
Tarjei sier til Nettavisen at han ikke kan huske å ha sett noe lignende, noen gang.
– Dette er helt spesielt. Jeg har ikke sett på makan, sier han.
– Har du hamstret paprika nå eller hva?
– Nei, paprika har jo begrenset holdbarhet, så jeg nøyer meg med de 500 grammene, humrer han.
– Vi har paprika til 89 kroner per kilo
Nettavisen har snakket med Meny på Fornebu onsdag ettermiddag og får bekreftet at de er tom for paprikaen til 1,40 kroner.
– Men vi har den til 89 kroner per kilo, får vi vite.
– 89 kroner?
– Ja! Den har vi igjen, er beskjeden.
Bra med sunne alternativ
Hele 97,8 prosent har prisen falt hos Jeanette Syversen i Extra-butikken på Solberg øst.
Hun syns det er hyggelig å kunne tilby kundene et sunt alternativ i påskens priskrig.
Appelsiner og lammelår, er et par andre positive innslag i påskesesongens store «jakten på laveste pris» i butikkjedenes egen lille påskekrim, om man kan bruke et slikt uttrykk om årets påskepriskrig.
– Det er trangere tider for folk flest, så da er det fint at vi kan bidra til en litt rimeligere påskehandel.
Syvertsen synes folk flest handler fornuftig.
– I tidligere sesonger har vi sett tendenser til hamstring, det har vi ikke opplevd så langt i år.
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, kan av hensyn til Konkurranseloven ikke si hvor lenge priskrigen vil vare, men er klar på at Extra skal være minst like billig som konkurrentene.
– Hvorfor bare to kroner?
– Vi er nå i en periode med tøff priskonkurranse inn mot påske, hvor Extra har lovet kundene at vi skal være billigst. Noen ganger gir konkurransen store utslag som nå på rød paprika, hvor prisen har stupt de siste dagene. Det er bra for kundene våre, paprika er et populært produkt, og så er det ekstra hyggelig at det er på et sunt produkt prisen faller så kraftig.
