De som tidligere var ansatt på Torp, og de som går permittert nå, har sikkert merket seg boikott-oppfordringen fra det kommunistiske Rødt

Av

I kommunestyret 17. desember fremmet Sondre Johan Wikran Larsen fra Rødt en interpellasjon, som han egentlig visste svar på i forveien. Eller han kunne tatt et par telefoner og få svar på det han lurte på uten å legge fram en interpellasjon. Men hensikten var kan hende ikke å få svar, men vekke litt oppmerksomhet, kanskje komme i bla`. Det er greit, det er legitimt, og politikere fra alle partier gjør det samme.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Men interpellasjonen om et seriøst arbeidsliv i luftfarten (les: Wizz Air, som han gikk til angrep på) har også andre implikasjoner og leder til enkelte problemstillinger vi bør tenke igjennom dersom vi skal være konsekvente og prinsipielle.

Krav fra Rødt

Wikran Larsen mente arbeidsvilkårene for Wizzairs ansatte var så elendige at de som eier Sandefjord lufthavn Torp – fylkeskommunen og kommunen – burde bruke sitt eierskap til aktivt å «bidra til anstendige arbeidsforhold i luftfarten». Wikran mente Sandefjord kommune burde stille seriøsitetskrav til de selskapene som flyr til og fra flyplassen vår. Med andre ord: Enten oppfyller Wizz Air norske fagforeningers krav og gir de ansatte samme rettigheter, oppsigelsesvern og lønn som norske arbeidstakere, eller så bør de forbys å lande på Torp.

Men, som ordføreren ganske riktig svarte: Torp flyplass er som andre flyplasser i Norge underlagt en konsesjon der de plikter å holde åpent for all flytrafikk innenfor sine åpningstider. Dersom et flyselskap er godkjent som flyoperatør, med nødvendige sertifikater og forsikringer og de betaler de avgiftene lufthavnen opererer med, så har man ikke anledning til å nekte selskapet å lande. Ønsker man å gjøre noe med Wizzairs personalpolitikk, må det skje gjennom nasjonale eller internasjonale krav.

Innenfor EU-systemet

Det gjøres best innenfor EU-systemet, der arbeidsvilkår, minstelønn og seriøsitetskrav er under stadig utvikling og forbedring. Jeg er ganske trygg på at Wizz Air som ungarsk selskap oppfyller kravene EU stiller. Det er for øvrig et selskap som har vært på Torp i 14 år uten at det er registrert noen problemer knyttet til operasjonene på lufthavnen.

Det er greit at den enkelte forbruker ut fra sine holdninger «aksjonerer» for å øve press, for eksempel ved at man kort og godt boikotter bedrifter man ikke liker personlig. Det er et fritt valg. Men om vi skal sjekke lønn, arbeidstid og fagforeningspolitikk knyttet til enhver utenlandsk vare eller tjeneste vi kjøper, vil tilværelsen bli temmelig innviklet. Jeg vil si det rett og slett er umulig: Hvitevarer, klær, TV-er og dubbeditter, mat og møbler, ja, det meste av alt vi omgir oss med, er i stor grad importert.

Sjekker han alt?

Må vi sjekke alt dette systematisk før kjøp? Gjør Wikran Larsen det? Skal vi også ta hensyn til hva slags styre det er i produsentlandet? Kutte ut innkjøp fra land som for eksempel Kina? Da ville Rødt-tilhengere muligens få problemer, med tanke på det gode forholdet ihvertfall Rødts forgjengere hadde til nettopp kommunismens høyborg for noen få tiår siden. Cuba er sikkert en idealstat fortsatt.

Så bør vi også tenke litt på Torp som dynamo for næringslivet i Vestfold og i hele regionen. Nå er flyplassen i en svært alvorlig situasjon som følge av pandemien. Passasjertallet har sunket dramatisk med tilhørende lav aktivitet, få passasjerer og lave inntekter. Det har igjen ført til oppsigelser og permitteringer. Vil en boikott av Wizz Air hjelpe flyplassen i denne situasjonen? Enkelte fagforeninger og politikere mener visst det.

Folk får velge selv

Dersom lønnsforholdene er dårlige i flyselskapet sammenlignet med norske, bør for øvrig også dette spørsmålet stilles: Hvilken kjøpekraft har deres lønn i det landet der lønna brukes? Jeg er klar over at noen norske topp-politikere, blant dem Jonas Gahr Støre og Erna Solberg, personlig ikke vil reise med Wizz Air. Det er deres valg. Jeg for min del har brukt Wizz Air mange ganger, og vil fortsatt gjøre det. Jeg har gode erfaringer med prisnivå og service.

Så må det legges til: Jeg er prinsipiell tilhenger av «den norske modellen», at arbeidstakere organiserer seg – ja, jeg oppfordrer sterkt til det. Har selv vært tillitsvalgt i fagforening og har opplevd både streik og lockout. Boikott som virkemiddel er noe helt annet. De som tidligere var ansatt på Torp og de som går permittert nå, har sikkert merket seg standpunktet og oppfordringen fra det kommunistiske Rødt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken