Hvorfor ødelegge mange nye områder når Gokstadtraseen allerede er ferdig ødelagt?

Av

Min datter sier til meg at hun ikke skjønner noe av det jernbaneutbyggerne planlegger. Når den jernbanetraseen vi har i dag, altså Gokstadtraseen, ble bygget, så ble jo mange områder ødelagt, på en måte, sier hun. Hvorfor da begynne på nytt igjen, og ødelegge mange nye områder, når Gokstadtraseen allerede er ferdig ødelagt, og da bør være mest fornuftig å utvide. Jeg er helt enig. Og når det heller ikke blir ett eneste minutt å spare på togtiden mellom Stokke og Sandefjord, så, hallo?

DEL

MeningerNå ser jeg at flere personer ønsker å gå for traseen over Storåsen, i stedet for Drakåsen. Denne Storåstraseen skulle jo ikke berøre naturen i det hele tatt. Det hørtes jo bra ut, at naturen i Hjertås da ble bevart, og levebrødet til mange mennesker. Det skulle lages en tunnel fra Torp flyplass og helt ned til Lunden. Det hørtes for godt ut til å være sant (selv om raseringen videre fra Lunden er til å gråte over, og rett og slett ikke bør være et alternativ). Flere applauderer dette forslaget, og har troen på denne traseen. Jeg får da sjekke dette, tenker jeg, og går inn på kartet og videoen fra Bane NOR. Ja, ja, det var for godt til å være sant.

Vil bli støy uten like

Du store alpakka. Hvem er det som blir lurt her, mon tro? Oss alle. Vi har det jo med å tro på det som blir fortalt oss. Men det må vi slutte med. Ved denne Storåstraseen, midt i kjernen av Hjertås turterreng, kommer det en stor bro, på 350–400 meter, som går fra Storås/Brekkeåsen, helt øverst ved Unneberg, og rett over Unnebergbekken, og forbi høyspentmastene. Lysløypa vil da gå under denne dobbeltsporede jernbanebroa.

Her kommer det et lyntog fire ganger i timen, i 250km/t, langt der oppe i lufta. Det vil bli en støy uten like, overalt i Hjertås og Storås/Brekke. Denne raseringen blir jo midt i hjertet av Hjertås, så da sier det seg jo selv at Vestfolds beste turterreng blir ødelagt for all fremtid, stikk i strid med høringene fra Stortinget.

Behold dagens stasjon!

Når det gjelder dagens jernbanestasjon, så ligger den så flott til, der på toppen av jernbanealeen, med kun 200–300 meter ned til sentrumskjernen. Akkurat som høringene fra Stortinget sier. Det planlegges ingen parkeringsplasser ved den nye jernbanestasjonen, som Bane NOR snakker så varmt for, altså på utsiden av byen.

Hva da med alle pendlerne, må jeg spørre? Sandefjord er faktisk en av de byene i Norge med flest pendlere pr. innbygger. Dagens jernbanestasjon har mange parkeringsplasser på hver side av togstasjonen. Allerede klokken 05.47 er alle parkeringsplassene på jernbanestasjonssiden opptatt.

Klokken 08.00 er det også fullt med biler på parkeringsplassene på den andre siden av skinnegangen. Dette forteller jo litt om nødvendigheten av rikelig med parkeringsplasser ved jernbanestasjonen, for togpassasjerene.

Flere hundre meter unna

Bane NOR planlegger å legge Torp jernbanestasjon flere hundre meter fra flyterminalen. Det er ikke ideelt. Hvor lang tid vil ikke folk på glatta bruke ned til flyterminalen, spør jeg meg. Togstasjonen bør ligge ved flyterminalen, hvis ikke, så er det faktisk bedre som det er i dag. I dag er det en buss som står klar, ved Råstad stasjon, når flyreisende kommer med toget. Og det tar kun fire minutter med bussen, bort til flyterminalen.

Så la oss være fremtidsrettet og bruke sunt bondevett. Begge traseene, som Bane NOR foreslår, den ene over Drakåsen og den andre over Storåsen, bør skrinlegges, én gang for alle. Skulle ett av disse ville prosjektene bli en realitet, så må jo våre etterkommere lure på hva deres forfedre tenkte med, da de gikk for en løsning som raserte halve Sandefjord, og det beste turterrenget her, når den fornuftigste, og til og med billigste løsningen, lå rett foran nesen på dem.

Altså utvidelse av dagens trase. Og for et tilbakeskritt, må jo våre etterkommere også tenke, å fjerne den nåværende jernbanestasjonen ut av sentrum. Og hva ville kostnadene ved å fjerne alle spor etter den gamle traseen være, mon tro?

«Buss for tog» ikke noe problem

Et argument som Bane NOR bruker er, at ved å gå for den traseen de foreslår, så kan dagens trase brukes som vanlig i byggeperioden. Hallo? Så kortsiktig går det da virkelig ikke an å tenke. Her i Sandefjord er vi ikke uvant med «buss for tog». Det blir ikke noe problem i byggeperioden, heller.

La oss gå for den minste motstands vei, som faktisk også er den beste og billigste. Så, en soleklar tommel opp for Gokstadtraseen! Dette skulle ikke behøve å være et diskusjonstema, engang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags