Jernbanestasjonen der den er i dag: 100 km/t forbi. Ved Tempokrysset: 200 km/t. Ergo: Flytt stasjonen og spar tid!

DOBBELTSPOR: Om ny stasjon kan passeres i kun 100 km/t, blir den en solid «fartshump» med tilhørende oppbremsing og akselerasjon for fjerntog, skriver Tormod Gusland. Foto: Jarlsbergs Avis

DOBBELTSPOR: Om ny stasjon kan passeres i kun 100 km/t, blir den en solid «fartshump» med tilhørende oppbremsing og akselerasjon for fjerntog, skriver Tormod Gusland. Foto: Jarlsbergs Avis

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Bane NOR har presentert to mulige stasjonsplassseringer både i Sandefjord og Larvik. På alternativene nærmest dagens stasjoner har banen svinger, og jeg lurte på hvilken hastighet togene kan kjøre gjennom disse svingene.

DEL

MeningerSvaret fra Bane NOR for Sandefjord var er at tog kan passere i 100 km/t om ny stasjon legges ved dagens stasjon, og 200 km/t ved Peder Bogens gate. I Larvik Indre havn, 80–90 km/t, og i Kongegata 200 km/t.

Den nye Vestfoldbanen planlegges og bygges hovedsakelig for høy hastighet med mulighet for kortere reisetider både for IC-tog- og i fremtiden også fjerntog til Sørlandet. De vil kunne passere mange av stasjonene i høy hastighet: Sande 200 km/t, Holmestrand, Skoppum, Stokke og Torp 250 km/t. Tønsberg og Porsgrunn antagelig noe saktere, men der er det vel tenkt at alle tog skal stoppe.

Ny stasjon på samme sted som dagens: Om ny stasjon kan passeres i kun 100 km/t, blir den en solid «fartshump» med tilhørende oppbremsing og akselerasjon for fjerntog.

Det vil gi økt reisetid, økt energibruk og slitasje. Vi kan se for oss at disse togene vil passere opptil to ganger i timen, ett på vei til og ett på vei fra Sørlandet.

LES OGSÅ: – Torp kan ta over fire millioner passasjerer (+)

Det kan umulig være fremtidsrettet med så lav hastighet på en moderne jernbane.

Om det hadde vært gjort noe tilsvarende på motorveien, måtte alle bremset ned fra 110 km/t til 44 km/t for å passere Sandefjord. Men tog bruker mye lengre tid på å øke farten enn en bil, og vil kanskje ikke oppnå toppfarten før det må bremse ned igjen.

Peder Bogens gate: Om ny stasjon legges ved Peder Bogens gate gir det mange fordeler: Bedre kurvatur, høyere gjennomsnittshastighet, bedre utnyttelse av fartspotensialet på banen mellom byene, lavere energibruk, mindre slitasje på togenes bremser, mer fleksibilitet og bedre passasjerkomfort når toget holder jevn hastighet. Kortere reisetid vil gjøre at flere vil velge toget fremfor fly, og nytten av investeringen vil være høyere.

I tillegg kan dagens stasjon være i drift uten avbrudd helt til den nye er ferdig.

Stasjon ved Peder Bogens gate peker seg av disse grunnene ut som den beste og mest fremtidsrettede løsningen.

Med banen i tunnel bak sentrum frigjøres store områder på dagens stasjonsområde.

Dette kan utvikles med flere nye bygg, med plass til både trivelige boliger og næringsbygg i gangavstand til ny stasjon.

LES OGSÅ: Slik kan det se ut dersom togstasjonen flyttes (+)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags