Et nytt sentrum på Carlsen-tomta?

Bildet over Carlsen-tomta i april 2018

Bildet over Carlsen-tomta i april 2018 Foto:

Av

Sandefjord by har en kort, rik og broket historie, 175 år neste år. Byen har for lite historisk å vise til i sentrum.

DEL

LeserbrevVi har Kurbadet, Hvalfangstmuseet, Southern Actor og Hvalfangstmonumentet pr. i dag.
Vi har Bjerggata, som man hadde planer å gjemme bort bak større bygninger?
Vi har mye verdifullt fra hvalfangsten på Atlantic hotell, som Henrik Kulms har samlet sammen i årenes løp.

¤ Men vi trenger et større spennende sentrum! For 25 år siden feiret vi Vikingtid, Badetid og Hvalfangsttid.
¤ Ordfører foreslo en videreføring av vår nye praktgate; Veldig enig, kan videreføres østover forbi Kurbadet, til vårt foreslåtte maritime senter, og ned til Fea Bolt på brygga!
¤ I tillegg til Badetid og Hvalfangsttid har vi andre store historiske ting vi kan plassere ved brygga!

1. Hvor er Vikingtid blitt av? Vi har Kongshaugen, hvor Gokstadskipet ble funnet. Det som vises der ute er lite, dårlig vedlikeholdt og for puslete historisk. Dette må dokumenteres bedre på en sentral plass i byen, sammen med en tidsriktig bygning for Gaia, som trolig blir et pensjonert vikingskip om få år. Her kunne hele historien om Gokstadskipet, Gaias ferd til Rio de Janeiro, og historien etter Gaia kom til Sandefjord bli vist fram med Gaia sentralt plassert i et signalbygg, med seil oppe. NB! Våre utgravninger av vikingskip er ifølge forskere av de funn som er høyest plassert av arkeologiske utgravninger i verden, trolig bare passert av Tutankamons grav i Egypt og enkelte andre.

2. Tidvis var Sandefjord Norges største sjøfartsby med en verdens-omspennende handel som foregikk på norsk kjøl og Sandefjord bidro i høyeste grad med sin flåte av skip til resultatet av 2. verdenskrig. Våre rederier har bidratt med rådhus, flere monumenter, flere museer (her er dessverre et solgt og et nedlagt), en stiftelse (AJHS) som bidrar med midler for dugnad til historiske bygg (Gaiahallen) etc.

3. Vi har i Sandefjord i tillegg en av Norges lengstlevende skipsverfthistorie, først med en del mindre historiske verft i lengre tid (ca. 36 mindre godt dokumenterte verft), og så i nesten hundre år, Framnæs Mæk. Verksted, som hadde en arbeidsstokk med et meget godt ry og stor kapasitet og tok på seg de mest krevende oppdrag; Fra to vikingskip i 1890-årene («Viking» og «Leiv Eriksson»), til seilskip som «Christian Radich», spesialskip (kjøle- og fryseskip), store flytedokk-konstruksjoner, og til slutt med oljeplattformer som verftet avsluttet med i 1985.

4. Til slutt må vi selvfølgelig ha med et historisk perspektiv på byens nåværende storbedrift, JOTUN, som har vært en kjempestor giver og som har hatt hvalfangst og handelsflåte som sine nærmeste kunder og medspillere. Jotun har hatt midler til å hjelpe til med både restaurering av Kurbad, Southern Actor, Gaia, og flere andre dugnadsbaserte prosjekter.


Ved å bygge et Viking- og Sjøfartshistorisk senter med tilpassede bygninger som beskriver innholdet, kan vi gjøre Sandefjord til en større og flottere bymessig attraksjon, og samtidig sette pris på noe av det våre forfedre har gjort for byen!

Veien bør føres under gatenivå fra Thor Dahls gate og komme opp ved rundkjøringen bortenfor fiskehandler Berggren. Da vil man kunne ha en gågate med et visst parkareal rundt bygningene og gjerne en restaurant eller to i forbindelse med de historiske bygningene.
I en overgang kan man bygge et nytt vikingskip på Calsen-tomta, og publikum vil da få et nært forhold til det som kommer, sammen med gode planer for et fremtidig mingleområde i byen, som garantert vil trekke nye turister til byen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags