I dag er Color Line det eneste rederiet under norsk flagg som frakter passasjerer mellom norske og utenlandske havner. Da kan vi ikke se på at regjeringa vil gjøre 700 sjøfolk arbeidsløse

Color Linie: Rød Ungdom står skulder ved skulder med våre arbeidskamerater i Sjømannsforbundet i kampen for sjøfolk for framtida, skriver Tobias Drevland Lund. Foto: Jan Roaldset

Color Linie: Rød Ungdom står skulder ved skulder med våre arbeidskamerater i Sjømannsforbundet i kampen for sjøfolk for framtida, skriver Tobias Drevland Lund. Foto: Jan Roaldset

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I århundrer har skipsfart vært en viktig næring for sjøfartsnasjonen Norge. I nyere tid har blant annet opprettelsen av Norsk Internasjonalt Skipsregister ført til at de færreste sjømenn er nordmenn. Mange skip seiler under norske flagg, men skipsmannskapet er preget av billig utenlandsk arbeidskraft. Dette kan forsterkes om forskriftsendringa til regjeringa blir vedtatt i Stortinget.

DEL

MeningerRegjeringa ved næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) godkjente 28. februar i år en forskriftsendring som setter hundrevis av norske sjøfolks arbeidsplasser i fare. Hvis endringene vedtas av Stortinget og godkjennes av ESA, vil det muliggjøre for passasjerskip i fart mellom Norge og utlandet og med seilingsdistanse på over 300 nautiske mil å gå over til registrering i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Color Line sine tysklandsferjer står i første rekke i fare for å bli flagget ut til NIS.

I dag har sjøfolkene på de tyske Color Line-ferjene norske lønns- og arbeidsvilkår, siden ferjene er registrerte i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Dette vil Color Line-ledelsen endre for å gjøre selskapet mer «konkurransedyktig». Det kan i neste rekke føre til at 700 Color Line-ansatte blir erstattet av utenlandsk og billigere arbeidskraft dersom endringen blir vedtatt. I dag er Color Line det eneste rederiet under norsk flagg som frakter passasjerer mellom norske og utenlandske havner. Da kan vi ikke se på at regjeringa vil gjøre 700 sjøfolk arbeidsløse.

Det kan starte et kappløp mot bunn, hvor i neste rekke de resterende sjøfolkene i Color Line står i fare for å miste jobben.

Color Line går godt økonomisk. Driftsresultatet var på 630 millioner kroner i 2017, og Sunde-familien, som er eiere av Color Line, tok ut 390 millioner kroner i utbytte. Konserndirektør Trond Kleivdal skal videre ha fått en bonus på 2,3 millioner. I statlige subsidier fikk Color Line 286 millioner kroner i 2016 gjennom nettolønnsordninga.

Tobias Drevland Lund.

Tobias Drevland Lund.

Dette viser at det ikke er pengene det står på, men hvordan Color Lines overskudd fordeles. «Alle vet at Høyre er redernes parti, og Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti. Slik har det alltid vært, og dette er en sak vi har kriget masse om», sa næringspolitisk talsperson for Frp, Morten Ørsal Johansen da han møtte tillitsvalgte fra Color Line.

Likevel stemte Frp imot en utsettelse av forskriftsendringen i utgangspunktet, på tross av hva de hadde varslet både på landsmøtet og i pressa. I motsetning til Frp skal ikke Rød Ungdom dolke sjøfolkene i ryggen. Rød Ungdom skal være sjøfolkenes parti, og ikke redernes og den økonomiske elitens parti, slik Frp også later til å være. KrF fikk i forhandlingene til revidert nasjonalbudsjett gjennomslag for å utsette forskriftsendringen; «Stortinget ber regjeringen foreta en samlet gjennomgang av forutsetningene som er blitt lagt til grunn for den varslede endringen av fartsområdeforskriften for utenriksferjer, og presentere resultatene for Stortinget på en egnet måte før en eventuell endring blir foretatt.»

Rød Ungdom synes det er bra at KrF fikk jobbet fram en utsettelse, men kampen er på ingen måte over. Rød Ungdom mener at sjøfolkenes jobber og Norge som sjøfartsnasjon må settes over redernes grådighet. Rød Ungdom står skulder ved skulder med våre arbeidskamerater i Sjømannsforbundet i kampen for sjøfolk for framtida.

Derfor sier vi nei til utflagging av Color Line!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags