Denne ene tingen om fremtiden vet vi nå

Brutalt: Folk oppfordres til å holde seg hjemme, og sentrum er blitt en øde plass. Derfor etableres det i disse dager mange nye nettvaner. Redaktør Steinar Ulrichsen heier på de butikkene som nå kaster seg rundt og prøver å finne løsninger.

Brutalt: Folk oppfordres til å holde seg hjemme, og sentrum er blitt en øde plass. Derfor etableres det i disse dager mange nye nettvaner. Redaktør Steinar Ulrichsen heier på de butikkene som nå kaster seg rundt og prøver å finne løsninger. Foto:

Det er mye å være bekymret over om dagen, og det er svært mye vi ikke vet. Hele samfunnet er snudd på hodet, og få, om noen, klarer å se mer enn noen få dager fram.

DEL

MeningerMen én ting vet vi. Når denne krisen er over, vil vi være et gjennomdigitalisert samfunn.

Digitaliseringsprosjektet har vært et maratonløp, og vi som nasjon var kommet langt. Det skal vi være glade nå, for plutselig måtte vi ta de siste kilometerne i sprintfart. Alternativet er ikke der lenger.

Vi sitter med hjemmekontor, arrangerer nettmøter, barna har hjemmeskole og vil helst bestille maten på nett. Og mens jeg sitter her med hjemmekontor, ble jeg avbrutt av et hyggelig face-timeanrop av min far på 84 år.

Han sitter i selvpålagt isolasjon og har behov for kontakt. Slik kan han nå snakke med meg, slik kan han nå snakke med barnebarna uten å utsette seg for smitterisiko. Der det før var valgfritt for en mann på over 80 år å ta i bruk digitale løsninger, er det over natta blitt obligatorisk. På samme vis har tjenesten med hjemlevering av varer fått en kraftig etterspørsel. Bra for nettbutikkene. Brutalt for Sandefjords sentrum.

LES OGSÅ: Men pappa, men pappa!

Jeg heier på alle de nærbutikkene som nå har kastet seg rundt og tilbyr hjemlevering og andre fleksible løsninger. Bra jobba! Alle vi som ønsker et levende sentrum etter koronakrisen, bør undersøke hva våre butikker nå kan tilby, før vi bestiller varer andre steder.

For den økte konkurransen de møter av nettbaserte løsninger, er jeg redd vil være der også når denne krisen er over. Nå blir det etablert mange nye nettvaner. Derfor er det nå – og ikke etterpå – at butikkene må redde forretningsideen. Kanskje bør mottoet vårt bli: «Tenk kjapt, tenk Sandefjord.»

Vi i lokalavisa merker dette. Rett før koronakrisen inntraff, feiret vi at har vi har over 50 prosent rene digitale abonnenter. Så vet vi også at de fleste som har papiravis også leser oss på nett. Nå under koronakrisen har nettrafikken økt enda mer. Det er ikke rart: Det er bare på nett vi kan oppdatere befolkningen løpende.

Vi svarer med å alltid ha meldinger med vesentlig samfunnskritisk informasjon åpent. Og ved gi våre abonnenter gratis ekstra tilgang på nesten alle Amedias aviser fra nå og ut april.

LES OGSÅ: Kjære innbygger i Sandefjord kommune

Artikkeltags