Sandefjord 2032: Trasé- og stasjonsvalg

Av
DEL

LeserbrevRedaktøren skriver i dagens innlegg:

«Det er også slik at uansett hvilken trasévalg vi ender opp med, så vil hus måtte rives. Det er tunge løft for mange, og vi i Sandefjords Blad skal være vårt ansvar bevisst og skrive om alle sider av saken. Men vi skylder våre etterkommere å ta dette tunge grepet nå.»

Det er faktisk jeg helt uenig i. Ved å legge stasjonen inne i Mokollen ca. 15 meter under dagens banelegemes nivå og la den gå i tunnel fra litt nord for Breidablikk sørover til noen hundre meter sør for Sandefjord VGS, så kan dette unngås.

Og da vil nesten alt arbeidet i bygningsperioden foregå under bakken til veldig liten belastning for beboerne i området, og evig støy fra tog som dundrer igjennom området i 200 km/t eller hylet fra nedbremsing vil for alltid være unngått. Reduserte verdier for eiendommene som ligger i et bredt belte langs linjen vil da også kunne unngås, kostnader som neppe vil bli erstattet av Bane NOR.

Også livskvaliteten for beboerne langs traseen vi evig forbedres betydelig ved denne løsningen. 

At dette blir mer kostbart i kroner og øre enn alternativet som Bane NOR har gått inn for, er det ingen tvil om. Men om man ser på de totale kostnadene, de menneskelige inkluderte, så er jeg overbevist om at denne løsningen står seg.

Så får vi se om politikerne i Sandefjord vil sette foten ned og kreve den beste løsningen for byen og innbyggerne de representerer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags