Freidig utspill, Kårstein, for å si det diplomatisk

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Du ønsker tilsynelatende all ære for jernbanesatsing som begynte med de rødgrønne.

Da Sverre Myrli og Arve Høiberg i sb.no mente at dagens regjering har abdisert i jernbanespørsmålet grunnet mangel på en klarere tidsplan, svarte Kårstein Eidem Løvaas med å kalle utspillet freidig.

Videre inviterte han Arbeiderparti-politikerne til åpningen av Farriseidet – Porsgrunn og sa: «– Det er flere avganger, nyere tog, raskere ruter og billigere periodebilletter og flere reisende enn da Ap styrte»

Slik Løvaas legger fram svaret sitt kan det forstås som at han mener alle de siste årenes framskritt utelukkende skyldes innsats fra dagens regjering og med minimalt engasjement eller innsats fra Arbeiderpartiet.

Jeg skulle ønske man kunne slutte å krangle om hvem som har gjort hva, eller at en forsøker ta æren for ting som både posisjon og opposisjon har vært med å få til i Stortinget. Det ser likevel ut som jeg blir nødt til å bruke anledningen til å minne om noen ting:

Farriseidet – Porsgrunn: Hadde byggestart i 2012. De rødgrønne styrte. Det er jo flott pengene til å fortsette på prosjektet også kom under Høyre-styrt regjering, men noe annet skulle vel bare mangle.

Flere avganger: Allerede i 2012 kunne jeg lese i Teknisk Ukeblad at ferdigstillingen av Holm – Nykirke ville gi direkteavganger mellom Tønsberg og Oslo. De store ruteomleggingene i 2012-2014, som førte til flere avganger og noe raskere reisetid over hele østlandet, ble presentert av NSB allerede i 2008. De rødgrønne styrte.

Nyere tog: Flirt-togene begynte komme i 2012 og ble bestilt av NSB lenge før det. De rødgrønne styrte.

Raskere ruter: Ja, når nye Holmestrand stasjon åpnet i november 2016, så kunne man redusere reisetiden med 8–9 minutter. Holm – Nykirke hadde byggestart mens de rødgrønne styrte i 2010.

Billigere periodebilletter: Jeg skal la tvilen komme til gode og gi dagens regjering velfortjent poeng for dette. Likevel kan jeg minne om at man, nesten samtidig med 20 % prisreduksjon, også reduserte hva man kunne få i reisefradrag.

Flere reisende: Alle tiltakene som er nevnt og kommentert tidligere har vært med å bidra. De aller fleste av dem tiltak som fikk investeringsbeslutning under rødgrønt styre.

Disse tiltakene, med mulig unntak av lavere pris på periodebilletter, ville kommet uansett utfall av 2013-valget.

Så når Kårstein kan konstatere at jernbanen har blitt bedre de siste årene, så stemmer det. Men jeg hadde håpet man kunne sagt slik uten samtidig stjele ære og ambisjoner fra de rødgrønne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken