Elsparkesykler ja takk, men de betyr også ulykker og død

Av

Framkomstmidlet El-sparkesykler har blitt svært populært den siste tiden. Vi kan se dem ferdes rundt overalt i byene, og de er en fin måte å komme seg rundt på. Men disse sparkesyklene betyr også ulykker og dødsfall.

DEL

MeningerDerfor mener vi at det bør innføres aldersgrense og noen regler som gjelder for dem som benytter seg av disse typene som framkomstmidler.

Ved at de som skal ferdes på elektriske sparkesykler må ha fylt 15 år og ha fullført trafikalt grunnkurs, unngår man små barneskoleelever kjørende rundt på sparkesykler de ikke har kontroll på. Dette vil bety en tryggere hverdag for både små og store. I tillegg til at de minste blir nektet å kjøre elsparkesykler vil de få mer av den hverdagslige aktiviteten. Barna vil dermed finne andre løsninger på å komme seg rundt – for eksempel å gå eller sykle. Barn sitter nok på rumpa som det er, og det minste de trenger i løpet av en dag, er en gåtur eller en sykkeltur til og fra skolen.

I tillegg er det ikke alle barn og unge som vet hvordan de skal oppføre seg i trafikken. Derfor mener vi at det også burde være en regel om at trafikalt grunnkurs må være gjennomført hvis man skal benytte seg av elektriske framkomstmidler som elsparkesykler. Selv om disse framkomstmidlene ikke skal benyttes på hovedvei, mener vi det er viktig å ha dette kurset gjennomført, slik at sikkerheten blir større.

Trygghet for omgivelsene

Det er gøy med fart og spenning, og det er lettere for mange å kjøre rundt på en elsykkel enn å for eksempel gå eller sykle. Det er mindre slitsomt og mindre tidkrevende. Når man står på sykkelen, kan man føle at man har kontroll, men det handler ikke bare om du har kontroll. Det handler også om de rundt deg føler seg trygge med at du kjører den elektriske sparkesykkelen. Om du føler deg komfortabel med å svinge litt forsiktig på veiene, er det ikke sikkert at gående og syklene er like komfortable med dette. Mange har opplevd at elsparkesykler suser forbi i høy hastighet, og derfor føler mange seg utrygge med elsparkesykler på gang- og sykkelstiene.

Når man har fylt 15 år, har man mest sannsynlig vært en del i trafikken og vet en del om regler som gjelder når man ferdes i trafikken. Derfor mener vi at dette er en fin aldersgrense for å kunne benytte elsparkesykler. I tillegg er det også fint å ha gjennomført trafikalt grunnkurs. Her lærer man mer om regler i trafikken, og er mer klar over hvordan man skal oppføre seg på elsparkesykkelen. Man kan kanskje bli mer klar over at reglene for alkohol gjelder på lik linje med bilkjøring.

Farlig parkering

Et annet problem med disse elektriske sparkesyklene er at de blir parkert overalt hvor det passer for folk å sette dem fra seg. Det er flere som setter fra seg de elektriske sparkesyklene på fortauet og i gata. Det at de blir parkert i gata kan føre til ulykker i trafikken. Når folk setter fra seg disse elektriske sparkesyklene på fortauene rundt omkring, kan det medføre store problemer. Det er blant annet ikke så lett å se dem for en som kommer syklende, og dermed kan personer sykle på disse, noe som kan føre til store skader og trafikkproblemer.

Vi ønsker at det skal bli en aldersgrense på 15 år på elektriske framkomstmidler og at trafikalt grunnkurs skal være gjennomført før man kan ferdes med elektriske sparkesykler i trafikken. I tillegg oppfordrer vi barn og unge til å la de elektriske framkomstmidlene stå og heller ta beina eller tråsykkelen til skolen eller andre ting de skal.

Dette kan føre til en tryggere skolevei og at det blir tryggere å ferdes i trafikken – i tillegg til å minke antall ulykker.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags