Regjeringen gir fra seg norsk suverenitet over jernbanen på sølvfat til Brussel

flytog oslo s kollektivtransport perrong kollektiv togstasjon oslo rød tog

flytog oslo s kollektivtransport perrong kollektiv togstasjon oslo rød tog Foto:

Av

EØS-avtalen er viktig for Norge, for deg og for meg. Den sørger for at du ikke blir stoppa på flyplassen på russetur til Kos. Og dersom festen går litt hardt for seg, får du dekket helsehjelp på det lokale sykehuset. Men viktigere: Norske bedrifter får gode konkurransevilkår med en stabil tilknytning til EU med EØS.

DEL

LeserbrevLikevel er ikke alt som kommer fra EØS rosenrødt. EUs jernbanepakke IV ble vedtatt i EU-parlamentet i 2016, og har nå funnet veien til Oslo.

Jernbanepakke IV viderefører de tidligere jernbanepakkene fra EU, med lover og regler om hvordan togpolitikken skal være i EØS-land. Forskjellen fra de tidligere pakkene, er at pakke IV pålegger oss å ta i bruk konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport på skinner. Kort fortalt; pakke IV pålegger Norge å legge strekninger ut på anbud.

Den trippelblå regjeringens våte drøm er utenlandske selskap på norske baner. Det er vanskelig å forstå hvordan dette skal føre til bedre punktlighet og bedre service for kundene. GoAhead, et britisk selskap som nå overtar togtrafikken på Sørlandsbanen, er kritisert for høye priser og dårlig punktlighet i hjemlandet.

I jernbanereformen ga KrF og regjeringen grønt lys for å splitte opp og privatisere jernbanen.

Forskjellen på den mørkeblå jernbanereformen og jernbanepakke IV, er at reformen kan endres av nye storting.

Men jernbanepakken kan ikke snus. Blir jernbanepakken vedtatt gjennom EØS, kan ikke fremtidige storting reversere den, det er det EU-parlamentet som må gjøre – men der er ikke Norge med.

Får regjeringen som de vil, blir jernbanen for alltid åpnet for privatisering. Å ta tilbake fellesskapets eie over jernbanen blir da som å putte tannkrem tilbake i tuben.

Det er udemokratisk at et knapt flertall på Stortinget får annullere norsk suverenitet over jernbanen vår, og overrekke den på sølvfat til Brussel.

At norsk jernbane fremdeles er statlig eid er viktig for å føre kontroll med sikkerheten på jernbanen, og for kontroll over prisen på togbilletten.

Statlig eierskap er viktig for at inntektene går til trygghet og punktlighet på banen, og ikke rett i lomma på engelske direktører.

Det gjenstår å se hvordan KrF stiller seg til jernbanepakke IV. (Til deres forsvar ryktes det om at de har et par nøtter å knekke allerede) Vil KrF følge Høyre, Venstre og FrP i å stikke kjepper i hjulene, unnskyld, skinnene på NSB, eller vil de sikre flertall for fortsatt norsk kontroll over jernbanen vår?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags