Hvor viktige er egentlig ferjene for byen når arbeidsplassene om bord forsvinner og inntektsgrunnlaget for de lokale bedriftene og vårt samfunnssystem forvitrer ved fortsatt ferjedrift?

Ferjetrafikken: Med Fjord Line har dette endret seg, ved at nær sagt alle ansatte kommer fra Danmark eller Sverige, skriver Børre Karlsrud. Foto: Jan Roaldset

Ferjetrafikken: Med Fjord Line har dette endret seg, ved at nær sagt alle ansatte kommer fra Danmark eller Sverige, skriver Børre Karlsrud. Foto: Jan Roaldset

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Norge har en avgiftspolitikk som gir høye alkohol- og tobakkspriser. Det kan man være enig eller uenig i. I mine yngre dager var jeg imot, nå som 70-åring er jeg for og så er det å håpe at jeg har blitt klokere med årene.

DEL

MeningerFerjetrafikken er basert på rimelig alkohol og tobakk, noe som gir lavere avgifter til statskassen.

Dette undergraver vårt samfunnssystem og tanken bak Vinmonopolet, og restriksjoner mot annonsering av alkohol og tobakk.

Ferjetrafikken gir mindre inntekter til vårt samfunnssystem via uteblitte alkohol- og tobakksavgifter.

Det gir også lavere inntektsgrunnlag og skatteinntekter fra restauranter og matbedrifter på land, som må konkurrere med avgiftsfrie systemer om bord på ferjene.

I EU er skattefritak mellom landene for alkohol og tobakk fjernet, og det er unaturlig, om ikke feil, at det skal eksistere mellom Norge og EU- landene Sverige og Danmark.

Børre Karlsrud.

Børre Karlsrud.

Hvorfor skal vi bevisst sende skattbare inntekter ut over vår landegrense og derved svekke vårt system? Forretningsgrunnlaget for ferjene er skattefritatt omsetning, og uten dette hadde vel knapt ferjene mellom Sandefjord og Strømstad eksistert.

Så kan man, i disse miljøtider, også stille spørsmål ved fornuften i at det å seile mellom Sandefjord og Strømstad og forbrenne diesel skal være basert på skattefritak for sprit og tobakk, mens vi samtidig blir bedt om å bidra til et mer miljømessig bevisst samfunn. Hvor lenge vil vår regjering akseptere dette og bevisst sende skatteinntekter ut av landet?

Et argument har vært norske sjøfolk på ferjene.

Men med Fjord Line har dette endret seg, ved at nær sagt alle ansatte kommer fra Danmark eller Sverige. Color Line må følge etter, for fortsatt å tjene penger, og har snart nesten kun utenlandske ansatte, spør du meg.

Så mitt spørsmål blir: Hvor levedyktig er ferjenes forretningsfilosofi på lengre sikt?

For Sandefjord: Hvor viktige er ferjene for byen når arbeidsplassene om bord forsvinner og inntektsgrunnlaget for de lokale bedriftene og vårt samfunnssystem forvitrer ved fortsatt ferjedrift?

Min mening: Jeg tror vi på sikt er tjent med at ferjetrafikken forsvinner ut fra det forretningsgrunnlaget som eksisterer for ferjene i dag.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags