Stopp den idiotiske ferjetrafikken

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Siden 1970-årene er det flere som har prøvd seg med Sverige-ferjer, men de ga til slutt opp. Scandi Line var konkursen nær da de etter noen års drift i 1986 fikk tillatelse til taxfreesalg på ferjen til Strömstad til tross for at overfarten kun var på 2,5 timer.

DEL

LeserbrevDet ble ikke gitt generell dispensasjon fra 24-timersregelen, men en tillatelse til taxfreesalg hvis man kun kjøpte enkeltbillett. For Scandiline var dispensasjonen en billett til himmelen, som til slutt ga Color Line eierskap til Norges beste melkeku og Scandi Line-eieren et lykkelig liv med en oksefarm i Argentina.

Det var presisert at dispensasjonen for taxfreesalg kun gjaldt med helårs rutetrafikk og betydelig godstransport. Kronargumentet for norsk tillatelse var at ferjen ville avlaste Moss-Horten for en del tungtransport. I Norge var argumentasjonen altså snusfornuftig, mens man på svensk side gned seg i neven og skjønte med én gang at dette ville være en gullgruve for næringslivet i denne delen av Sverige. Vi blir til og med fremdeles tilgitt de årlige norske fyllekulene i Strømstad på skjærtorsdag. Man biter ikke den hånden som mater en.

Fasit i dag er vel at rederiene nå «avlaster» halvparten av «Bastøferjas» trafikk på sine ruter Sandefjord-Strömstad, men at svært mange – inntil halvparten – av de reisende til Sverige kommer tilbake via Bastøferja samme dag. Etter tollreglene har vi en 24 timers regel, men håndhevelsen er i praksis fraværende. Du skal ha ekstrem uflaks for å bli fratatt flaskeforet eller maten på Svinesund.

Samfunnsmessig er det ingen tvil om at denne handelsflukten koster samfunnet milliardbeløp, og at det man får tilbake fra rederiene, er peanøtter.

I tillegg til taxfree på båten er de aller fleste reisende innom Nordbyen eller andre kjøpesentre og fyller opp bilen med matvarer for en tusenlapp eller flere. Hver gang avgiftskåte politikere trenger penger, gjør de i tillegg bare vondt verre, nå sist med sukkeravgiften, som skal bidra til å gjøre oss sunnere, men som tilfeldigvis løste floken med statsbudsjettet. At salget av søtsaker til nordmenn i Sverige steg til himmels, vil ingen innrømme. Statistikken i Norge viser jo at avgiften var nyttig. Svenskene ler hele veien til banken.

Nå ønsker mange å få ferjekaoset ut av sentrum. Men ingen naboer vil ha dem på østsida av fjorden, og enda færre synes å ønske dem velkommen på vestsiden. De har nok begge rett i at ingen av disse områdene er designet for slike transportbelastninger.

For kommunen har krangelen mellom griske ferjeaktører kostet store beløp og gitt år med megling og krangling med trussel om både rettssaker og det som verre var.

Hvorfor er det så vanskelig å innse den åpenbare løsningen? Er det bare feige politikere som ikke tør pirke på en populær «harryhandel»?

Inndra dispensasjonen til taxfreehandel på Strømstadferja, og problemet er løst. Da vil det maksimalt rusle 1–2 ferjer i døgnet over fjorden med reell nyttetrafikk. Miljøgevinsten med å stoppe disse idiot-rundturene er store.

I tillegg unngår næringslivet lokalt handelslekkasjen, og vi slipper disse ørkenvandringene med diskusjoner om lokalisering, tillatelser, trafikk etc.

Men det går vel mot valg etter hvert, og politisk mot er en mangelvare, så rederne lever vel trygt en stund til…..

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags