Ferjeterminal på Vesterøya? Total feilvurdering av Jotun!

JOTUN: Mange vil nok mene at det allerede var en feilvurdering at Jotun og konsernsjef Morten Fon (bildet) for noen få år siden å legge sin nye fabrikk på Vindal, og ikke på et sted nær E18 når all transport likevel skal foregå på landeveien, og det ikke er mangel på arealer, skriver Thomas Johannessen. 

JOTUN: Mange vil nok mene at det allerede var en feilvurdering at Jotun og konsernsjef Morten Fon (bildet) for noen få år siden å legge sin nye fabrikk på Vindal, og ikke på et sted nær E18 når all transport likevel skal foregå på landeveien, og det ikke er mangel på arealer, skriver Thomas Johannessen.  Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Sønnen min, som bor i England, sendte meg link til artikkelen i dagens SB og spurte om det var aprilspøk når vi kunne se at Fjord Line har avtale om å få laget ny ferjeterminal, som vil medføre tusenvis av lette og tunge kjøretøy i et allerede krevende trafikkbilde.  

DEL

LeserbrevMange vil nok mene at det allerede var en feilvurdering at Jotun for noen få år siden å legge sin nye fabrikk på Vindal, og ikke på et sted nær E18 når all transport likevel skal foregå på landeveien, og det ikke er mangel på arealer. 

Det er relativt få, men store vogntog, som i dag må gjennom hele byen og brygga for å få avviklet Jotuns transportbehov, sett mot ønsket nytt Fjord Line-prosjekt. 

På grunn av Jotuns bidrag til kommunen som en av de største arbeidsplasser, finansiell støtte til diverse foreninger og idrettslag gjennom mange tiår, så har det ikke blitt mye støy rundt dette.  Og det er lett å heie på Jotun, men supertrist at man ikke kan finne andre prosjekter dersom man ønsker å avhende dette arealet.    

Når det gjelder Fjord Line, så kan jeg ikke se at de er eller har vært noen stor bidragsyter til Sandefjords ve og vel.

Det protesteres dessuten på alle bauger og kanter rundt boligprosjekter som lager påståtte ulemper for andre, både med rett og urett.  Dette området derimot måtte være optimalt for boligprosjekter, og kan vanskelig sees at gir ulemper for nærmeste naboer. 

Det vil jo også gi mer trafikk, men ikke så regelmessig og stor eller tung trafikk i et veinett som allerede er svakt og ikke egnet for dette.  Det hjelper ikke med nye linken til Ringveien.

Når man har tatt fra grunneiere i Industriveien arealer for å lage gang- og sykkelsti, så er det ikke rom for større veiutbedringer uten å ramme private eiendommer enda mer, i tillegg til den opplagte ulempen med stor og tung trafikk. (Jeg bor selv ikke langs den berørt veien, men bruker veistrekningen daglig og kjenner allerede på trafikkproblemene.)

Nytt prosjekt med bolig og næring blir igangsatt ved Hegnaveien i løpet av året. De få næringer som er kommet til i Hegnaområdet de siste tre-fire årene, har allerede gitt trafikken utfordringer.

Det er helt ufattelig at de folkevalgte i det hele tatt kan vurdere å tillate at det opprettes en næring som vil gi en slik formidabel trafikkøkning og med svært tunge kjøretøy i dette området.  Området i seg selv er ikke det største problemet, men det er adkomsten.

På tide med nytt styre og stell i Sandefjord kommune?

Jeg oppfordrer uansett alle berørte til å stå fram med sine meninger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags