Mer og mer taler for at vi får Framnesferje i fjor'n

Av

En ny Framnesferje behøver ikke å bli en kopi av den forrige – et eksos- og røykspyende dieselmonster. For det første er rensemetodene for olje- eller gassdrift kommet svært langt i miljøvennlig retning. For det andre tester NTNU i Trondheim nå ut en batteridrevet ferje spesialbygget for frakt av mennesker og sykler over korte sund og fjordstrekninger.

DEL

MeningerDette minnet ordfører Bjørn Ole Gleditsch meg om i sitt positive svar på interpellasjon i kommunestyret 23. oktober i fjor. Han viste til at universitetet for tiden tester ut en «autonom» (førerløs) ferje, og at en slik type blant annet skal prøves ut mellom Færder og Tønsberg (Husøysund) i 2020.

Sjøfartsdirektoratets tidsskrift «Navigare» hadde så en interessant artikkel i sitt siste nummer 2018, der det var en reportasje om byferja «milliAmpere», en modell som er under utvikling ved NTNU. Den ble vist fram for direktoratets ledelse under en prøvetur i Haugesund i september i fjor. «milliAmpere» er førerløs, eldrevet, og i løpet av 2019 skal det bygges en fullskala ferje for det videre utviklingsarbeidet. Prosjektleder er førsteamanuensis Egil Eide ved NTNU.

Selvkjørende mellom Grenland og Larvik

Kongsberg Maritime og Yara er i gang med et tilsvarende, men mye større fartøykonsept, mellom Herøya, Brevik og Larvik. Det autonome skipet bygges i Romania i år og skal leveres i første kvartal 2020. Det skal erstatte 40.000 vogntogturer i året.

Blir disse forsøkene vellykket, kan det også bygges atskillig større ferjer enn eksperimentet i Trondheim. Jeg ser for meg at en ny Framnesferje faktisk kan bli realisert i løpet av neste kommunestyreperiode 2019–23. Mot slutten av perioden kan eksperimentene og testene ha kommet så langt at tiden er inne for en «kontrahering» som vi sier i Sandefjord, altså en bestilling fra verft.

Stort behov

Man kan også se for seg en midlertidig løsning gjennom innleie av et lavutslippsfartøy inntil den batteridrevne og eventuelt førerløse kan settes i drift. De som daglig trafikkerer strekningen fra byen rundt Kilen mot Framnes og Vesterøya, og motsatt vei, kjenner utmerket godt til hvor stort behovet er for en ferje. Mange har også et bevisst og ansvarlig forhold til dagens miljø- og klimautfordringer.

Under budsjettmøtet i desember gjorde kommunestyret et vedtak om at ny Framnesferje skal utredes av administrasjonen. Utredningen med konklusjoner og anbefalinger skal foreligge til behandlingen av kommuneplanen i juni i år, samt til første handlingsplan i nettopp kommuneplanen.

Offentlig Privat Samarbeid

Undertegnede tenker seg ferjeprosjektet i Sandefjord gjennomført som OPS – Offentlig Privat Samarbeid. Daglig leder i A/S Thor Dahl, Einar Sissener, har lovet å bidra til en løsning. Eiendomsutviklingsselskapet tar delansvar for den trafikkøkningen man har skapt gjennom stor boligutbygging på Framnessiden og tilgrensende områder.

Det siste som er skjedd, er at Jotun AS er kommet på banen. Selskapet har behov for raskere kommunikasjon mellom Gimle og Vindal. Men også ferjereiser til byen kan være interessant.

Gimle - Vindal t/r

Allerede nå er det opptil 30 daglige reiser fra forskningslaboratoriene i Nybyen til Gimle og Vindal. Når laboratoriene flyttes til nybygg på Gimle, er det fortsatt behov for fysiske besøk. Teknisk direktør Jan Helge Eriksen opplyser at det i forbindelse med alle bedriftsbesøkene på Jotun Gimle – og besøk på informasjonssenteret – er behov for reiser over til Vindal-Fabrikken og tilbake. Jotun kan være villig til å være med på et spleiselag om en ferje, og vil gjerne bidra til å utvikle ideen videre.

La meg minne om at den gamle Framnesferja brukte kun seks minutter én vei over kilen til Huvik. Noen minutter til, så er man på Vindal og Gimle. I tillegg kan A/S Thor Dahl være interessert i ferjeanløp på Ranvik Brygge og Thorøya.

Forslaget om en ny Framnesferje er med dette kommet inn i et helt nytt og spennende spor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags