Varmen i butikklokalene kommer ikke bare av oppvarmingskilder. Den kommer fra mennesker som møter deg med smil og service: «Hva kan jeg gjøre for deg?»

Av

Sandefjord har et godt rykte på seg som handleby. Det vil si at kunder i byens forretninger, offentlige kontorer og publikumssentra møter kunder og henvendelser med service og respekt.

DEL

MeningerVåre venner blant hyttefolk, slekt og tilreisende skryter av den spesielle «Sandefjord-sjelen» når de er innom. Undertegnede har i denne førjulstiden flere ganger fått bekreftet den flotte holdningen blant butikkansatte og skrankepersonale. Et eksempel: Det er ikke så enkelt alltid å følge med på hvor de spesielle merkevarene fås kjøpt (gjelder ikke bare klær). Eller for den saks skyld hvor kjente butikker har flyttet. Nye kjeder dukker opp, andre skifter navn. Men de butikkansatte vet råd: Gå til den og den butikken som holder til der og der, så får du den varen du trakter etter!

Det ville være så enkelt å si at «vi har et annet tilsvarende produkt som er minst like godt ...». Men i Sandefjord møter jeg gang på gang ansatte som hjelper meg videre til nøyaktig det jeg er ute etter. Det tyder på at innehaverne har lært opp sine medarbeidere godt, og at butikkansatte har serviceholdningen under huden.

Knapt i noen annen by blir kunder tilbudt hjemlån i det omfanget jeg har registrert i Sandefjord. Man viser folk tillit. Når du går rundt i en dagligvareforretning og spør etter en spesiell vare, opplever jeg gang å gang at den du spør ikke bare vifter med hånden i en eller annen retning, men blir med deg helt bort til den rette hylla!

 Gi også alle lastebilsjåfører en vennlig tanke. De har en stressende hverdag, de som er siste ledd i logistikkjeden og skal forsyne sentrumshandelen med alle artiklene som er bestilt – i trange bygater og på glatt føre.

Vi bør tenke litt på de butikkansatte i denne travle tiden. De jobber tidlig og sent, av og til på søndager og lange torsdager. Deres arbeidsgiver er presset av konkurrerende distribusjonsnett og handelslekkasje. Jeg har aldri stått så mye i kø i Post i butikk som de siste ukene – fordi så mange har bestilt gaver over nettet og skal hente.

Selv foretrekker jeg småbutikkene, faghandelen og personlig service, kunne «knipe» i tøyet og i sjeldne tilfelle reklamere. Varmen i butikklokalene kommer ikke bare av oppvarmingskilder, den kommer fra mennesker som møter deg med smil og service: «Hva kan jeg gjøre for deg?»

Det er sånn vi ønsker å ha det i Sandefjord. Takk til alle dem vi kunder møter om dagen. God jul til alle i butikkene, forretningene, bak skrankene. Jeg pleier spøkefullt å si: «Du fortjener høyere lønn»!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags