Hva mister vi på vei til Jotunhallen?

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Jeg har fulgt med i diskusjonene rundt idrettslokaler ved Svgs. Jeg var innom den nye Bugårdshallen i forrige uke og tenkte: Denne hallen skulle vi hatt på Svgs! Hva er status hos oss? Jo, en påbygd hall med én håndballflate og én gymsal som skal være aktivitetsarena for over 2000 elever. I tillegg leier vi selvsagt i Jotunhallen, 10 minutters gangvei fra skolekomplekset.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Til tross for at det i fylkesbudsjettet er avsatt 42 millioner til ny idrettshall ved skolen, foregår det akkurat nå utredninger om å bygge ut den over 50 gamle Jotunhallen, som da fortsatt skal fungere som et vesentlig bidrag til utøvelsen av kroppsøvingsfaget.

Men hva er det mister på veien til Jotunhallen?

Mange elever sliter i dag med kroppsøvingsfaget. Det er ett av de fagene hvor mange elever ikke har nok frammøte til å få karakter. Terskelen for å delta i kroppsøving er høyere enn for de fleste andre fag. Det er frykten for å vise seg fram, frykten for å dumme seg ut, frykten for å dusje sammen med andre. Mye på grunn av dårlige erfaringer gjennom pubertetsårene. Elever som kvier seg for å gå den korte veien over til gymbygget, trenger ikke den ekstra veien til Jotunhallen. Hvor mange flere elever kommer til å velge bort kroppsøvingsøkta på veien mot Bugårdsparken? Hvor lett er det ikke å sette seg i kantina framfor å gå til Jotunhallen til første eller siste økt, når bussen akkurat har kommet eller snart skal gå?

Idrettselevene er jeg ikke bekymret for. De fikser det. Likevel, de har 4-5 økter med idrett hver uke, så mye tid går med til forflytting. Selv for dem går det med en time hver uke for å komme seg fra A til Å. Skal de bruke av friminuttet, eller skal det gå av timen? Hvilket annet fag på skolen hadde man planlagt undervisning på et annet sted?

Hva trenger skolen?

Skolen trenger et funksjonelt bygg som tar hensyn til dagens og framtidens elevtall og de problemer som hører med til tilrettelegging for elever med spesielle behov. Skolen trenger et bygg som kan samle alle elevene på skolen til utdanningsmesser, konserter, avslutninger, åpne dager og miljøtiltak. I dag er faktisk skolen for liten til å samle alle elevene på ett sted. Når det planlegges skoleavslutninger, må det gjøres i to omganger.

Hvilke fordeler er det med Jotunhallen?

Jeg kan ikke se ett argument hverken pedagogisk eller organisatorisk, for at det valget er gunstig for elevene og lærerne på skolen.

Jeg håper derfor politikerne klarer å se dette utfra elevenes behov. Det må være mulig for fylkeskommunen å bygge en hall som f eks er like stor som den nye hallen i Bugården innenfor de økonomiske rammene som ligger der. Sandefjord kommune klarte jo det i Bugården.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags