Gå til sidens hovedinnhold

En virkelighetsoppfatning jeg ikke kjenner meg igjen i

Artikkelen er over 5 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Arild Theimann, medlem av skole- og barnehageutvalget i Sandefjord kommune, beskriver i sin kommentar i Sandefjords Blad, den 13. august, en virkelighetsoppfatning som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Når jeg ser rundt meg i min hverdag i Sandefjordskolen ser jeg engasjerte, motiverte og inspirerende lærere og skoleledere som i fellesskap jobber for å gi elevene et best mulig læringsutbytte både faglig og sosialt. De siste års uenigheter om halvårsvurderingens utforming ble landet forrige høst med vedtaket i både skole- og barnehageutvalget og bystyret.

Det var en etterlengtet ro og fokusendring som inntrådte hos alle som er involvert i skole; lærere, assistenter, skoleledere, foresatte og elever. Det å forsøke og skape et bilde av at Sandefjordskolen anno høsten 2015 består av motsetninger og kamp, synes jeg er uheldig. Det skaper usikkerhet hos både foresatte og personale, og jeg kan ikke se at det har rot i noe bredt lag av de ansatte.

Det å forsøke og skape et bilde av at Sandefjordskolen anno høsten 2015 består av motsetninger og kamp, synes jeg er uheldig.

 

Vi har lærere som gjennom etter- og videreutdanning ønsker å øke egen kunnskap for å gjøre en enda bedre jobb, både faglig og som klasseledere. Vi har skoleledere der alle har tatt eller tar lederutdanning for å kunne møte nye utfordringer i arbeidet sitt. Vi har et skole- og barnehageutvalg som ønsker å være tydelige skoleeiere. Disse faktorene i fellesskap bidrar positivt til å gjøre skolehverdagen for elevene bedre og læringsutbyttet høyere. Dette kan vi gjenkjenne i «Tilstandsrapport skole» som skole- og barnehageutvalget tok til orientering i januar.

De ansatte i Sandefjord-skolen anno 2015 har sterkt fokus på hver enkelt elev. Gjennom «vurdering for læring» jobbes det kontinuerlig for å løfte hver enkelt elev fra eget ståsted og videre fram mot dypere læring og mer kunnskap. At hver elev skal oppleve mestring hver dag og glede seg til neste skoledag er alle pedagogers mål – også i Sandefjord-skolen. Verktøyene som brukes for å vite noe om resultatene til elevene og lærerne er i stadig utvikling og benyttes i dag på en annen og mer reflektert måte enn den «skolekonkurransen» som beskrives i kommentaren.

Vi som jobber i Sandefjordskolen gleder oss til et nytt, spennende skoleår der vi kommer til å gjøre vårt ytterste for at elevenes positive sosiale og faglige læringsutvikling skal fortsette. Velkommen til Sandefjord-skolen!

LES OGSÅ: Det ulmer i Sandefjord-skolen

LES OGSÅ: Ønsker Ap og Theimann at det skal ulme?

Kommentarer til denne saken