Jeg forstår ikke at ferjeselskapene våger

Balanse: Flagger Kiel-ferjene ut, svekkes arbeidsplassargumentet ytterligere. Hvilket farvann seiler da ferjetrafikken inn i? spør ansvarlig redaktør Steinar Ulrichsen.

Balanse: Flagger Kiel-ferjene ut, svekkes arbeidsplassargumentet ytterligere. Hvilket farvann seiler da ferjetrafikken inn i? spør ansvarlig redaktør Steinar Ulrichsen. Foto:

Onsdag kveld var det grunn til å stille seg følgende spørsmål: Tar ferjeselskapene for mye for gitt? Sandefjord sentrum var møteplass for noe så sjeldent som et tett befolket protesttog.

DEL

MeningerDe sinte stemmene hevet seg verken mot Color Line eller Fjord Line i denne omgang. Det handlet kun om regjeringens forslag om å la Color Line flagge ut Kiel-ferjene. Men det vil få store følger for Sandefjord – og det er det som er min bekymring – langt større enn de konsekvensene som synes i første øyekast.

For ja, sjøfolkene i Color Line er ansatt i Color Crew, og ansiennitet her vil være viktig når det skal avgjøres om hvem som beholder jobbene, uavhengig om de jobber på den båten som rammes av nedbemanning. I Sandefjord sysselsetter ferjeselskapet vel 600 og det vil ramme oss hardt, både direkte og indirekte.

LES SAKEN HER: – Vi hører ikke hjemme på NAV. Vi hører hjemme på hav! (+)

Men hele denne saken peker imidlertid på en underliggende balanse som ved nærmere øyesyn fremstår som ganske vippeklar. Nasjonalt er regjeringen under press fra handelsnæringen. De anklages for i for stor grad å legge til rette for handelslekkasje i Sverige. Taxfree-handelen er i tillegg under hardt skyts. Likevel damper ferje etter ferje i vei fra Sandefjord med taxfree-handel om bord og det med den største selvfølgelighet. Det til tross for at ferjene ikke noen gang er i internasjonalt farvann. Hele ordningen henger derfor i en tynn tråd av dispensasjon og politisk velvilje.

SE BILDENE HER:

De siste årene har dessuten flere – også undertegnede – satt spørsmålstegn om hva som er den samlede nytten ved at også vi i lokalsamfunnet legger til rette for ferjedrift til Sverige. Begge ferjeselskap har kontrakt på bruk av ferjeterminalen til 2025. Men hva skal skje etter det? Debatten må komme.

Jeg for min del har ikke konkludert, men har etterlyst et nøye regnestykke. Som lokalavisredaktør har jeg flere ganger tatt til orde for en åpen og faktabasert debatt om ferjedriften. Det vil alle være tjent med. Spesielt fordi ingen så for seg hvilket beslag ferjene ville legge på infrastrukturen da den første lille ferja tøffet ut fjorden i 1986. Butikkdrivende i Sandefjord kaster kan hende ett og annet langt blikk etter de mange millionene som blir brukt i Strømstad og på Nordbyen. Hva mener de?

LES OGSÅ: Nå er hybridskipet i Norge for klargjøring

Vi skal heller ikke veldig mange år tilbake, da vår lille kommune ble truet med søksmål i gigaklassen for angivelig feil saksbehandling av søknader om seilingstider. Det løste seg heldigvis, så nå ser vi både rød og blå ferjer gi puls til Sandefjordsfjorden og etterlengtede penger i havnekassa. Ferjetrafikken gir mye, men den er også en belastning og en risiko. Nå ser det altså ut til arbeidsplassargumentet svekkes ytterligere, og at balansen skal tippes enda mer i feil retning for det storsamfunn og de lokalsamfunn som ferjeselskapene setter store og kostbare krav til.

Det er det som gjør at jeg stiller følgende spørsmål: Jeg forstår ikke at de tør.

ANDRE MENINGER:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags