Vold, trusler og trakassering i Sandefjordskolen

Vi får ikke noe god læring i Sandefjordskolen hvis vi ikke jobber med det psyko-sosiale miljøet på skolene.

Vi får ikke noe god læring i Sandefjordskolen hvis vi ikke jobber med det psyko-sosiale miljøet på skolene.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Vold og trusler er en del av skolehverdagen til alle ansatte i Sandefjord skolen. Her er det nok mange mørketall.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det er grunn til å tro at flere fagarbeidere og assistenter i skolen opplever mere vold, trakassering og drapstrusler i skolen enn lærerne. At det er registret bare 120 hendelser er for oss urovekkende. Skal vi ta med alle små og store hendelser så må vi nok opp i det doblet eller mer. At det er mange lærere som føler seg alene er sikkert, men også andre ansatte opplever det samme, og har prøvd over år å ta opp dette tema. Dette er et samfunnsproblem som vi må ta på alvor, nå må politikerne, ledelsen og de tillitsvalgte sette inn tiltak for å gjøre noe med dette store samfunnsproblemet.

Vi får ikke noe god læring i Sandefjordskolen hvis vi ikke jobber med det psyko-sosiale miljøet på skolene. Det er ikke barna det er noe galt med, det er systemene og at de voksne ikke er tydelige nok ovenfor foreldre og elevene. Vi må stille krav til alle involverte, både skolen og pårørende.

LES SAKEN HER: Lærere blir slått, sparket, spyttet på og utsatt for drapstrusler

Vi har også sett oss leie på at det hele tiden sier at vi ikke har kompetanse ute på skolene. Vi vet at det er mange fagarbeidere og assistenter som har god kompetanse på mange områder med de blir hverken brukt eller gitt rett lønn for det. Vi tror ikke ledelsen i kommunen vet hvor mange flinke og kunnskapsrike fagarbeidere og assistenter det er i kommunen. Sett pris på det de gjør, lytt på de sier og bruk dem i faglig arbeid. Sett inn ressurser så lærere får ro til undervisning og ha nok personell til å handtere konflikter og andre hendelser. Det er faktisk ikke barna det er noe galt med, det er systemet! Nå må politikerne skjønne at vi må ha mere ressurser til skolene, så vi kan investere i fremtiden å lage en god skole for både barna og de som jobber der. Vi trenger ikke bare lærer, men også andre yrkesgruppe i skolen, voksne som kan bidra med andre ting enn undervisning. Barna er like forskjellige som oss voksen og de vil ikke trykkes igjennom samme, trakta, men være individuelle personer akkurat som voksne.

Gjensidig respekt, lytte til barna er vel nøkkelen.

Kan det være slik at barn med utfordrende atferd, er barn som ikke blir forstått?

ANDRE MENINGER:

Hvorfor skriver Sandefjords Blad om legenes treningsklinikk?

«Propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre.» Var det dette Theimann drev med i kommunestyresalen?!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.