Gå til sidens hovedinnhold

Har vi gått for langt i å kontrollere skolen?

Artikkelen er over 3 år gammel

Tenk deg at en bilmekaniker skal bli fortalt av en helt ukyndig hvordan jobben skal gjøres. Det er alle enige om at er en dårlig idé. Jeg lurer på om vi har gått for langt i å kontrollere hvordan de ansatte i skolene og barnehagene gjør jobben sin?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ved å gi skolene mer faglig tillit og frihet, får vi en bedre hverdag for elever og lærere. Lærerne får mer tid sammen med elevene, og elevene tettere oppfølging faglig og sosialt. Vi får mer trygghet, profesjonalitet og mangfold i skolen.

For å få til dette må vi politikere slutte å være så ivrige på kontroll, kartlegging, målstyring og rapportering. Det forstyrrer undervisningen og gir dårligere arbeids- og læringsmiljøer.

Men vi må selvsagt følge godt med på det som skjer i skolen. Skole er en av de viktigste oppgavene kommunen har, og derfor har vi vært aktive i utarbeidelsen av nye overordnede målsettinger for Sandefjordsskolen. Skolen er en veldig viktig del av livene til barna våre. Vi må derfor ha tillit til de som har kompetanse innen skole og undervisning. Det er de som kan dette aller best.

Vi vil heller ikke påtvinge lærerne å bruke karakterer som underveisvurdering i ungdomsskolen. Arbeiderpartiet ser det som en selvfølge at skolene selv velger sin vurderingspraksis i henhold til lovverket og ut ifra det de mener er best for elevene.

Skolepolitikk handler når alt kommer til alt om barna våre. Om de gruer seg og gråter. Eller gleder seg og har det bra. Vi vet at det er mange foreldre som bekymrer seg over hvordan barna har det på skolen. De forteller også at lærerne er dyktige og gjør så godt de kan. Men kravene til kontroll og målstyring stjeler verdifull tid fra barna, skaper negativt fokus, bekymring og frustrasjon.

Som lærer og firebarnsmor, kjenner jeg skolen både fra innsiden og som forelder. Jeg er særlig opptatt av at vi utjevner forskjeller, gir alle kunnskap for å kunne ha en jobb å gå til i framtida og mulighet til å mestre livet. Jeg er kritisk til den skolen vi ser i dag, der mange gutter strever med å passe inn i skolehverdagen og mange jenter sliter psykisk på grunn av prestasjonsjag og stress.

Blir jeg ordfører i Sandefjord, vil jeg bidra til en kursendring i skolen, uansett hvor skolebyggene står. Fordi det er innholdet i skolen som teller og hvordan alle barna blir sett og møtt, slik at de skal kunne føle mestring og bli tatt vare på som hele mennesker. Jeg ønsker en kursendring for Sandefjordskolen til beste for barna, de foresatte, lærerne og skolemangfoldet.

Er du opptatt av skole, kan du si din mening ved valget neste år.

Andre meninger:

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.