Ja, hvor er egentlig dette skipet?

Jeg synes folk i Sandefjord har god grunn til å stille Fjord Line ett grunnleggende spørsmål: Det skipet som skulle være i «verdensklasse hva angår miljø, sikkerhet og komfort» som dere i 2016 lovet å finne og ha klart til 2020? Og som vi bare kunne «glede oss til,» hvor er det egentlig at det står eller blir bygget nå?

DEL

MeningerDet var løftet om et slikt skip som gjorde at vi i Sandefjord – gjennom vår kommune – ga ferjeselseskapet de ferjetidene som det den gang var mest rift om. Avgangen klokka 07 og klokka 1330 fra 2020 til 2025. Dermed skulle rederiet ha fire av i alt seks daglige avganger, mens Color Line kun skulle ha to.

Det var en forskjellsbehandling til fordel for Fjord Line, gitt etter det jeg vil tro var åpne og rettferdige konkurranseregler. Det var ingen som klagde da. Tvert i mot skrev Fjord Line i pressemeldingen at «konkurranse fungerer».

Så skal vi selvsagt være lydhøre for hva Fjord Line har å svare på hvor dette skipet står på beddingen. Men kommunens saksbehandlere har spurt mange ganger og ikke fått svar, de mener det derfor nå er grunn til å varsle ferjeselskapet om at seilingstidene fra 2020 kan bli omgjort.

De mener selskapet bryter med forpliktelsene som lå i tildelingen.

Ferjeselskapet selv mener de er utsatt for forskjellsbehandling. Ifølge rådmannen motsetter de seg å inngå en avtale som inneholder en framdriftsplan for to ferjer. De ønsker nå å lage en framdriftsplan som kun innebærer en ombygging av MS Oslofjord – dette ifølge rådmannens innstilling til formannskapet.

Vi som husker tilbake til 2016, vet at ferjeselskapet vant tildelingskonkurransen fordi de lovet mer enn Color Line. De lovet også – i en pressemelding som de selv sendte ut– at de umiddelbart skulle sette i gang med å finne et skip hvor «utslipp og støy vil være redusert til et minimum». Oslofjord skulle få en miljømessig oppgradering og skulle flyttes til nye avganger på ruta.

Man må sannsynligvis være utdannet jurist for å forstå dette annerledes enn at ferjeselskapet da også må stille med dette miljøskipet, og at den forskjellsbehandlingen de nå klager over – sannsynligvis er en de selv har bedt om.

Det er derfor helt på sin plass at politikerne i formannskapet i forrige uke bestemte seg for å følge opp tildelingen. Fjord Line har fått frist til 1. desember med å svare.

LES OGSÅ: Color Line: – Vi er klare til å ta over

Så har jeg også notert meg at Fjord Line i 2013 satte i gang med å bygge om skip for 225 millioner kroner, uten engang å vite når på dagen de fikk seile fra Sandefjord. Alt de hadde var et vedtak fra Kystverket – og vil jeg tro – et regnestykke som lovet pene driftsmarginer om de fikk det som de ville. Nå har de fått det som de vil, men vil ikke bygge. Så hva er det da som nå har forandret seg i regnestykket?

LES OGSÅ: Color Line: – Vi er klare til å ta over

ANDRE MENINGER:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags