Så naive om russefeiringen har vi ikke lov å være

Det er avdekket at russefestarrangører oppretter facebooksider som ser ut som om de er laget av russen selv. Det er ikke greit, mener ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt).

Det er avdekket at russefestarrangører oppretter facebooksider som ser ut som om de er laget av russen selv. Det er ikke greit, mener ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Som i fjor høst, og stort sett hver eneste høst før det, har nå diskusjonen om russefeiringa begynt, og vil – dersom vi følger tradisjonen - pågå mer eller mindre fram til sommeren, uten at noe skjer med realitetene.

DEL

MeningerDet må sterkere lut til. For russetida er det noen få aktører som tjener store penger på, mens mange unge blir skadelidende. Vi i sørfylket vet bare så altfor godt om et eksempel der en ung mann fra Sandefjord ble kvestet for livet, mens en ung mann fra Larvik må gå ut av utdanningsløpet for å sone en dom for vold.

Det er dessverre mange flere tilsvarende eksempler på vold, overgrep og varige konsekvenser. Jeg tror at Arbeidstilsynet ville ha grepet inn om de hadde avdekket en tilsvarende ukultur i arbeidslivet, og det uten å nøle.

Det er derfor kanskje på tide å se hva dette egentlig er, og hvem som står bak. Derfor er det svært prisverdig at elevorganisasjonene denne uka gikk ut mot de kommersielle aktørene, og ba dem slutte med aggressiv markedsføring mot russen.

De fikk bare delvis støtte av elevrådsleder Sigurd Digre Randmæl ved Sandefjord videregående skole. For han mener at det er elevene selv som påvirker hverandre, og peker på at det er de sosiale mediene elevene imellom som skaper kjøpepresset.

LES OM DET HER: Russen føler kjøpepress fra medelever

Men så naiv mener jeg det ikke må være lov å være. Det er jo nettopp slik de kommersielle aktørene opererer. Det er de som lager dette kjøpepresset elevene i mellom, og det med overlegg.

Alt fra klesprodusenter til arrangører av store festivaler opptrer på sosiale medier mer eller mindre med fordekt agenda og profil. Enkelte går så langt at de får det til å se ut som om facebooksidene deres er opprettet av russen selv. Lederprofiler og bjellesauer blant ungdommen blir tilbudt gratisprodukter og billetter, dersom de klarer å få mange med seg. I vår lagde NRK en sak på russ i Trondheim som trodde de hadde meldt seg på sin egen russeside. Bak sto en kommersiell aktør som hadde opprettet siden – ett og et halvt år før den egentlige russefeiringen skulle begynne. Målet var å selge billetter.

LES SAKEN HOS NRK HER

Problemet er med andre ord ikke ungdommen selv. Det er de kommersielle aktørene som opererer i bakgrunnen, og hvert eneste år dytter ungdommen i en retning verken de selv eller storsamfunnet ønsker at de skal gå.

ANDRE MENINGER:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags