Etter at jeg flyttet til Sandefjord kommune, har det gått en stund siden sist jeg besøkte Tønsbergs nedre handelsområde. Det var nesten litt skremmende å se hvilken spøkelsesby det er i ferd med å bli

Av

En fredag formiddag tok fruen og jeg turen til Tønsberg, og vi beveget oss nedover mot torvet og nedre bydel. Her var livligheten omtrent på samme nivå som på byens gravlund og med vesentlig færre folk.

DEL

MeningerTakstingeniør og restauranteier Jan Petter Andersen har offentlig luftet sine bekymringer vedrørende valg av ny fastlandsforbindelse. I likhet med resten av byens næringsdrivende, som i den senere tid har sluppet noen katter ut av sekken, spår han nærmest dommedag for butikker og restauranter dersom veien legges utenom sentrum. I dag går trafikken over Kanalbrua, og dermed så nær sentrum det er mulig å komme. Likevel sliter mange forretninger med røde tall i regnskapet, og mange butikklokaler står tomme. Er det da en kommende veiløsning som er det egentlige problemet?

Skremmende å se

Etter at jeg flyttet til Sandefjord kommune, har det gått en stund siden sist jeg besøkte Tønsbergs nedre handelsområde, og det var nesten litt skremmende å se hvilken spøkelsesby det er i ferd med å bli. Hvordan kan dette være mulig med all trafikken i sentrum?

Jeg tror restauranteier Andersen bør ta skjeen i en annen hånd når han leter etter den siste spikeren i næringslivets kiste. Aller først bør det vurderes å rette skyts mot byens parkeringspolitikk, som er både kostbar og særdeles lite kundevennlig. Man må gjerne drømme om at alle potensielle kunder skal ferdes til fots, med sykkel eller buss – men noen ganger må man forholde seg til de faktiske forhold. I lille Tønsberg nytter det ikke å belære kundene om hva de skal og bør gjøre.

Sandefjord et godt eksempel

Det må legges til rette for alle, også dem som ønsker å benytte egen bil. Jeg har flere ganger nevnt Sandefjord som et godt eksempel på hvordan det bør gjøres. En time gratis parkering i sentrumsnære gater gjør mye, også for forretninger utenom Hvaltorvet. I tillegg er det svært få parkeringsplasser som er avgiftsbelagt hele døgnet.

Neste forsøk på påvirkning bør være i form av en dialog med VKT og Vestfold fylkeskommune. I dag er det slik at bussene har Farmandstredet som base, og dermed er det også slik at forretningene i dette handelssenteret nyter de største fordelene. Det foreligger riktignok planer om kollektivsatsing i Nedre Langgate, men jeg er langt fra sikker på at dette er nok eller om det kommer i tide. Personlig mener jeg alle busser fra øyene, med unntak av de 15 meter lange kjøretøyene som betjener rute 02, burde kjørt Storgata inn til byen og Nedre Langgate ut. Ønsker man liv i sentrum, må man bidra aktivt til å gjøre det levende. Dette gjelder også de næringsdrivende selv.

Mer kreative før

Da jeg hadde min glansperiode, for omtrent 30 år og minst like mange kilo siden, gjorde byens restauranter mange grep for å lokke til seg kunder. Fra gode gamle Le-Ni, som var mitt stamsted, kan jeg blant annet huske rekeaften på tirsdager og bransjeaften på søndager. Andre steder kunne det være tilbud på biff, pasta eller pizza på bestemte ukedager. Restauranteierne var med andre ord langt mer kreative og tok selv ansvar i mye større grad enn i dag. Nå er de mer opptatte av å skrive sine egne nekrologer, fordi den nye fastlandsforbindelsen blir ei bru, som om samtlige restauranter i Tønsberg er veikroer. Det henger helt enkelt ikke på greip.

Gratis timeparkering i Sandefjord

Det kan være verdt å merke seg at pris alltid har fungert som et effektivt virkemiddel. De fleste som henger seg på «middag for en hundrings»-kampanjen i vinterferieuka, kan melde om fulle hus. Som bussjåfør merker jeg vesentlig større pågang av passasjerer når VKT har sine kampanjer med «buss for en tier». I Sandefjord er det som nevnt gratis timeparkering i mange gater og mye mer liv i sentrum. Begynner du å se tegninga, Andersen? Hvis hele eksistensen til byens restauranter og butikker blir truet av en veiløsning som gagner øyfolk som ikke har tenkt seg til byen – da bør dere stikke fingeren i jorda før dere vifter med parolene.

Jeg forstår selvsagt bekymringen om at boligområder berøres av en bru mellom Ramdal og Smørberg. Slik vil det dessverre alltid være når nye veiløsninger er påkrevet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags