Fra hvor skal båten gå?

Fjord Line planlegger ny ferjeterminal på Vera på Vesterøya. Rederiet har inngått avtale med Jotun om å kjøpe det 77 mål store området. Men går regnestykket opp? spør ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt).

Fjord Line planlegger ny ferjeterminal på Vera på Vesterøya. Rederiet har inngått avtale med Jotun om å kjøpe det 77 mål store området. Men går regnestykket opp? spør ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Vi må passe på at vi ikke erstatter ett trafikkproblem ved å lage et nytt.

DEL

Meninger16. mars 1986 er en merkedag i Sandefjordhistorien. Men få – om noen – skjønte den dagen hvilket næringslivseventyr som da var i emning, og hvilken enorm betydning det ville ha for hverdagen og trafikken i sentrum i Sandefjord i dag.

For ut fjorden denne senvinterdagen kunne man se den første versjonen av «Bohus»-ferja gå med en marsjfart på 13 knop. Besetningen om bord var på 14 personer – og på dekk sto mange ivrige passasjerer klare for sin første sjøveis handletur til Sverige.

Den gangen ble det anslått at to daglige overfarter og et passasjergrunnlag på vel 40 passasjerer, 10 biler og 3 lastebiler per tur, ville gjøre virksomheten lønnsom for eierne i Scandi line. Målet ble nådd og vel så det. I det første hele året fraktet ferjeselskapet 78.599 passasjerer, 15.709 personbiler, 256 busser og 685 lastebiler. Siden er store penger er blitt tjent – og nå driver to selskap på linjen med tre enorme båter. Til sammen har de tre fartøyene en bruttotonnasje som tilsvarer størrelsen på Titanic. Men i motsetning til det transatlantiske passasjerskipet har svenskeferjene flere daglige overfarter. I fjor fraktet Color Line og Fjord Line til sammen vel 408.000 personbiler og 12.000 trailere.

Det er mer enn nok til å skape utfordringer for trafikken i Sandefjord sentrum – og legge beslag på store områder i havna. Diskusjonen går også på hvorvidt selskapene tilfører arbeidsplasser eller frakter dem over til Sverige – når så mange kjøper taxfree om bord og handler billig i Sverige. Derfor ønsker politikerne seg en utredning på hva som er det store bildet når de to ferjeselskapene får drive fra sentrum av Sandefjord. Kontrakten med selskapene løper ut i 2025, så spørsmålet som diskuteres, er hva som skal skje etter det.

LES OGSÅ: Her vil Fjord Line ha ny ferjeterminal

I det lyset er det for så vidt prisverdig at Fjord Line alt har begynt å vurdere andre alternativer. Nå har de inngått samarbeid med Jotun. Målet er å bygge en ferjeterminal på Vesterøya, nærmere bestemt på Vindal. De burde derimot ikke være overrasket over at nærmiljøutvalg og beboere nærmest har steilet av forslaget. Langs hele veinettet på Vesterøya bor det folk, og trafikkbelastningen er stor allerede.

Det vil heller ikke overraske om for eksempel beboere langs Industriveien, som blir atkomstvei dersom terminalen kommer, vil reagere sterkt på kraftig økning av trafikkbelastningen.

LES OGSÅ: Ledere i nærmiljøutvalg om ny ferjeterminal: «Aprilspøk, her er det noen som ikke har tenkt, null realisme»

Her har allerede mange tatt en belastning ved at de har fått ekspropriert grunn – nettopp for å sikre skolebarn og andre fotgjengere langs den godt trafikkerte veien. En trafikktelling kommunen gjennomførte i 2010 viste at Industriveien hadde mellom 1.700 og 3.350 kjøretøy i døgnet. Ti prosent av dette var tungtrafikk.

Foreløpig framstår planen som et regnestykke som ikke helt går opp. Kommunikasjonsdirektør Christian Espolin Johnson i Jotun forteller at han har tiltro til at kommunen gjør en grundig vurdering når saken skal behandles, og mener at den økte trafikken må håndteres på en god måte. At det blir en grundig vurdering, kan vi nok være sikre på det blir. Men hva ligger i dette med at den økte trafikken må håndteres på en «god måte»? Det er ikke veldig konkret.

LES SAKEN HER!

Jeg for min del håper det er ment som en forpliktende forutsetning. For det er vel ikke noe poeng med å løse ett trafikkproblem bare for å lage et nytt – nå som terminalen likevel skal flyttes?

Til orientering: Jeg bor selv på Framnes. Ikke langs den planlagte ruten, men i nærområdet.

ANDRE MENINGER:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags